Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1556454
Hallå, ny på forumet och har precis köpt min första Volvo:

Bild

Det är en V70 GLT med B5254S och automatlåda. Modellår 1998, men byggd -97. Den har några fel, men är ändå mycket nöjd!

Behöver läsa ut felkoder för ABS och TRACS OFF lamporna lyser, funkar: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000046392 för min bil?

Har sökt till förbannelse, men inte fått något definitivt svar. Har läst mycket om att det bara är en laptop med VOL-FCR som gäller för de här årsmodellerna, men enl Biltema själva så ska denna funka, är det bara nonsens?
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1556463
Umm det påstås att Biltema knappt fungerar ens till min -00 och ännu sämre på de äldre. har diskuterats många gånger förut här men kan vara svårt att hitta..
Tjusig bil du har hittat, ser ju ut att vara helt rostfri :-)
Jo förresten, börja med att kolla ABS-kransarna fram. Det är väldigt vanligt att de rostar, spricker och lossar från knutarna. Ger ofelbart ABS-felkod. Lägg på fullt rattutslag och titta in innanför hjulet framifrån så kan du precis se kransen i glipan mellan ytterknut och styrspindel. viewtopic.php?f=16&t=152589&p=1346297#p1346297
Sen förekommer brustna lödningar i ABS-enheten också.. och förstås trasiga givare
#1556488
Tack! Ganska rostfri förutom avgassystemet, det ser ut som någon svetsat ihop det med fötterna någon gång i forntiden.. :-o

Kollade kransarna det första jag gjorde, ingen utav dem är av, men båda är ganska rostiga. Vill helst få felkoder innan jag börjar kasta delar på problemet, ändå rätt mycket jobb. Blir väl att försöka få tag på en gammal windowsdator osv, kändes bara smidigt med en dedikerad läsare
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1556506
Typiskt för kransproblem är att abs-lampan tänds först när man rullat ett kvarter och styrenheten börjar tjura för att den inte får några pulser.
Tänds lampan bums när du startar motorn så har självdiagnostiken hittat elfel i givare eller styrenhet.
Rostflagor som fastnat på givaren kan göra den "blind" för kuggarna på kransen. Likaså om mellanrummen mellan kuggarna är fyllda med rost och smuts. Blir ingen skillnad då ur givarens perspektiv när kransen roterar.
#1556514
Tack för bra info. Allt tänder upp direkt vid start, även om jag hängt av minuspolen på batteriet några minuter så kommer de tillbaka innan jag kört en meter, får hoppas att det inte är styrenheten.

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]

Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]