Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Detta är löst nu. Det var tempgivaren som var trasig.
Hejsan.
Efter ett kylarbyte blev min kylfläkt tokig. Om jag sätter mig i bilen, vrider på tändningen så instrumentbrädans lampor lyser och sedan vrider av så startar kylfläkten och går några minuter. Alltså bilen har stått ostartad hela natten så motorn ska vara iskall.
Vad kan vara problemet, kan jag kopplad kontakter fel? Lite klantigt av mig att inte ta kort före jag började riva men gjort är gjort.
Senast redigerad av 1 Jannemann, redigerad totalt 0 gånger.
av Jannemann
Tempgivaren? Det är den som sitter vid termostaten va? Tycker alla kontakter är ihopkopplade men jag ska kolla en gång till. Blir det samma symptom om givaren gått sönder att fläkten går? Jag har upptäckt att ytterst sällan går tempnålen upp på tempmätaren. Trodde det berodde på att fläkten går.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du har väl haft loss kontakten på reläet antar jag, det sitter ju i överkanten bakom kylaren. Kolla att du har satt i kontakten ordentligt och att inte något stift har backat ur. Antar att den inte ska gå att vända fel..
Kan ju ha blivit något knas med reläet. Är det redan på gång att gå sönder kan det ju räcka med att man bråkar lite med det..
Har du AC:n påslagen förresten? Den tvångskör fläkten oavsett motortemperatur för att få tillräckligt med kalluft genom kondensorn då bilen står still eller kör sakta. Jag har aldrig kollat om den fortsätter att gå när man vrider av nyckeln.
Är båda lufttemperaturgivarna (om du har ACC) nere vid nedre luftintaget monterade som de ska? Den ena går väl till ACC:n, den andra till yttertempmätaren. Den förstnämnda kan nog påverka tvångskörningen av fläkten.
av Jannemann
Hej igen. Igår morse när jag skulle iväg fanns ingen ström i batteriet så jag tog bort minus kabeln från batteriet, anslöt laddaren och idag tog jag bort laddaren, anslöt minus kabeln och för iväg. Och hör och häpna, kylfläken gick inte efter denna tur med bilen. Så vi får se om det håller i sig så eller om det var tillfälligt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Undrar om det inte är reläet som hänger sig i "på"-läge.. Det lär hända fler gånger isåfall :-)

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]

Beror på hur tjocka plattor du tänkt […]

Bränsletrycksensorn Det jag inte för[…]