Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Royan
#1486904
Vad kan gått fel när jag bytte vindrutetorkarlänkage för första gång på min kära 850 - 96a? Skruva dit motor å länkage på plats. Starta motor med automatläge så den gick till den stanna. Då måste det va i hemmaläge. Satte dit torkarna, starta å då gick de bara en tredjedel upp på rutan å sen supersnabbt tillbaks å stanna där fast motorn gick. Stängde av blixtsnabbt då jag vet att splinsen lätt förstörs. Är frustrerad över detta så man tappar ork. Har kört utan ett tag med hjälp av en flaska vatten å en gummiskrapa, men det får väl bli verkstad så småningom, men sen är man så in i vassen nyfiken å arg kan jag oxå tillägga, varför det skulle strula för mig, en pensionär som bara vill kunna använda sitt transportmedel. Hoppas på tips!

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1486995
Nu var det några är sedan jag hade isär vindrutemekanismen, men om minnet inte är helt galet så måste länkaget sättas fast rätt på motorn. Sätter man länkaget fel kan man få alla möjliga lusiga fel, t ex att torkarna går baklänges osv :-)

Bästa sättet jag kan komma på är att först köra motorn utan länkaget ikopplat, så den hamnar i "noll", sen koppla på länkaget och prova sig fram. Ett tips är att sätta en tejpbit runt ena(eller båda om du vill det) torkararmsfästena, så blir det mycket enklare att se hur "torkarna" kommer röra på sig - utan att behöva skruva på och av torkarna för varje justering.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1487097
säger som Lucif3r länkaget har nog hamnat lite fel. Har själv bytt på ett antal toyota på slutet av 90 talet och det gick sätta fel :-D
av Royan
#1490202
Lucif3r skrev:Nu var det några är sedan jag hade isär vindrutemekanismen, men om minnet inte är helt galet så måste länkaget sättas fast rätt på motorn. Sätter man länkaget fel kan man få alla möjliga lusiga fel, t ex att torkarna går baklänges osv :-)

Bästa sättet jag kan komma på är att först köra motorn utan länkaget ikopplat, så den hamnar i "noll", sen koppla på länkaget och prova sig fram. Ett tips är att sätta en tejpbit runt ena(eller båda om du vill det) torkararmsfästena, så blir det mycket enklare att se hur "torkarna" kommer röra på sig - utan att behöva skruva på och av torkarna för varje justering.
Efter sjukdom m.m har jag dykt ned i mitt länkage igen å till min förvåning såg jag att skruven till motorn lossnat helt!?? Varför?? Förstår inte?? Nu har jag skruvat dit det så hårt jag kan igen så får vi se å testa med teipen till torkarna så får vi hoppas man kan få lite flyt nån gång! Bild Tack för uppbackning så man inte tappar tron på sin kreativitet! Bild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

av Royan
#1490205
Royan skrev:
Lucif3r skrev:Nu var det några är sedan jag hade isär vindrutemekanismen, men om minnet inte är helt galet så måste länkaget sättas fast rätt på motorn. Sätter man länkaget fel kan man få alla möjliga lusiga fel, t ex att torkarna går baklänges osv :-)

Bästa sättet jag kan komma på är att först köra motorn utan länkaget ikopplat, så den hamnar i "noll", sen koppla på länkaget och prova sig fram. Ett tips är att sätta en tejpbit runt ena(eller båda om du vill det) torkararmsfästena, så blir det mycket enklare att se hur "torkarna" kommer röra på sig - utan att behöva skruva på och av torkarna för varje justering.
Efter sjukdom m.m har jag dykt ned i mitt länkage igen å till min förvåning såg jag att skruven till motorn lossnat helt!?? Varför?? Förstår inte?? Nu har jag skruvat dit det så hårt jag kan igen så får vi se å testa med teipen till torkarna så får vi hoppas man kan få lite flyt nån gång! Bild Tack för uppbackning så man inte tappar tron på sin kreativitet! Bild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Jädrans shit! Glömde köra till noll utan länken kom jag på nu! Happ, då blir det merjobb! Får skylla på att jag fick ladda mitt två år gamla batteri som va helt slut! Sa inte ett knäpp. Förra batteriet hade jag i ÅTTA år! Varför ska det vara sån skillnad. Troligen för att 106 mil på två år sög ur det nya batteriet, men att jag inte fick nån förvarning va konstigt!

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

av Royan
#1491680
Royan skrev:
Lucif3r skrev:Nu var det några är sedan jag hade isär vindrutemekanismen, men om minnet inte är helt galet så måste länkaget sättas fast rätt på motorn. Sätter man länkaget fel kan man få alla möjliga lusiga fel, t ex att torkarna går baklänges osv :-)

Bästa sättet jag kan komma på är att först köra motorn utan länkaget ikopplat, så den hamnar i "noll", sen koppla på länkaget och prova sig fram. Ett tips är att sätta en tejpbit runt ena(eller båda om du vill det) torkararmsfästena, så blir det mycket enklare att se hur "torkarna" kommer röra på sig - utan att behöva skruva på och av torkarna för varje justering.
Efter sjukdom m.m har jag dykt ned i mitt länkage igen å till min förvåning såg jag att skruven till motorn lossnat helt!?? Varför?? Förstår inte?? Nu har jag skruvat dit det så hårt jag kan igen så får vi se å testa med teipen till torkarna så får vi hoppas man kan få lite flyt nån gång! Bild Tack för uppbackning så man inte tappar tron på sin kreativitet! Bild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Nuu! Äntligen! Eft tre mån bekymmer å tålamodsprövande forskning å analyserande ! Hade missat splinsen på motorn å länkageanslutn. Bara muttern räckte förstås inte. Fick Anv drivdon för at knacka ned länkanslutn övr splins. MEN för att torkarna ska kunna svepa rätt övr rutan å monteras så MÅSTE länkanslutning till motorn (den lilla plattan) vridas så att den står parallellt med den högra armen -(blir åt passagesidan monterat ) å får inte ändras ur läge vid påsättning på motorn. (Använde Loctite som en extra försäkring! ) Tänkte nu eller aldrig! Bild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

av Royan
#1551917
Royan skrev:
Royan skrev:
Lucif3r skrev:Nu var det några är sedan jag hade isär vindrutemekanismen, men om minnet inte är helt galet så måste länkaget sättas fast rätt på motorn. Sätter man länkaget fel kan man få alla möjliga lusiga fel, t ex att torkarna går baklänges osv :-)

Bästa sättet jag kan komma på är att först köra motorn utan länkaget ikopplat, så den hamnar i "noll", sen koppla på länkaget och prova sig fram. Ett tips är att sätta en tejpbit runt ena(eller båda om du vill det) torkararmsfästena, så blir det mycket enklare att se hur "torkarna" kommer röra på sig - utan att behöva skruva på och av torkarna för varje justering.
Efter sjukdom m.m har jag dykt ned i mitt länkage igen å till min förvåning såg jag att skruven till motorn lossnat helt!?? Varför?? Förstår inte?? Nu har jag skruvat dit det så hårt jag kan igen så får vi se å testa med teipen till torkarna så får vi hoppas man kan få lite flyt nån gång! Bild Tack för uppbackning så man inte tappar tron på sin kreativitet! Bild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Nuu! Äntligen! Eft tre mån bekymmer å tålamodsprövande forskning å analyserande ! Hade missat splinsen på motorn å länkageanslutn. Bara muttern räckte förstås inte. Fick Anv drivdon för at knacka ned länkanslutn övr splins. MEN för att torkarna ska kunna svepa rätt övr rutan å monteras så MÅSTE länkanslutning till motorn (den lilla plattan) vridas så att den står parallellt med den högra armen -(blir åt passagesidan monterat ) å får inte ändras ur läge vid påsättning på motorn. (Använde Loctite som en extra försäkring! ) Tänkte nu eller aldrig! Bild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Säg den glädje som varar! Det höll i 15 mån innan muttern som håller fast länkaget på motoraxeln släppte taget igen! 2 dar till besiktning å allt.Bara att göra om å rätt, antagligen BildBildBild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

av Royan
#1552502
Royan skrev:
Royan skrev:
Royan skrev:Efter sjukdom m.m har jag dykt ned i mitt länkage igen å till min förvåning såg jag att skruven till motorn lossnat helt!?? Varför?? Förstår inte?? Nu har jag skruvat dit det så hårt jag kan igen så får vi se å testa med teipen till torkarna så får vi hoppas man kan få lite flyt nån gång! Bild Tack för uppbackning så man inte tappar tron på sin kreativitet! Bild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Nuu! Äntligen! Eft tre mån bekymmer å tålamodsprövande forskning å analyserande ! Hade missat splinsen på motorn å länkageanslutn. Bara muttern räckte förstås inte. Fick Anv drivdon för at knacka ned länkanslutn övr splins. MEN för att torkarna ska kunna svepa rätt övr rutan å monteras så MÅSTE länkanslutning till motorn (den lilla plattan) vridas så att den står parallellt med den högra armen -(blir åt passagesidan monterat ) å får inte ändras ur läge vid påsättning på motorn. (Använde Loctite som en extra försäkring! ) Tänkte nu eller aldrig! Bild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Säg den glädje som varar! Det höll i 15 mån innan muttern som håller fast länkaget på motoraxeln släppte taget igen! 2 dar till besiktning å allt.Bara att göra om å rätt, antagligen BildBildBild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Spinsen var körda.Mitt fel.Går inte tvinga dit nåt med sånt skört material. Men nu vet man iaf hur man monterar dit ett nytt, om än så jobbigt.Bild

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

av Royan
#1554563
Torkarmekanismen "rätt" monterat, lät jag denna gång länkagets fästplatta som skruvas i torkarmotorn riktas paralellt med förarsidans länk.Tvärtom mot vad jag trodde va rätt och vips så hände miraklet att allt fungera. Sen är det frågan om skruven för mekanism till motor ej skruvar upp sig igen. (Det finns inga splines i varken torkarm eller mekanismfäste till motor) Köpte därför nya delar då jag trodde splinsen var körda, vilket inte var fallet !

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]