Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Försökte också med värme men som du skriver hjälpte det inte. Glömde att nämna att jag även borrade flera gånger i gummibussningen innan jag lyckades att knacka bort stötdämparen. Men jag är osäkert om borrning hjälpte till att lossna.

Edit—/ Jag fick ett tips av en kollega att dra åt muttern av den nedre fäste med 80Nm under belastning när bilen står på marken.
Beror ju lite på vad man värmer med, och hur mycket, också... För att värme ska göra någon som helst nytta måste man värma tills muttern lyser illrött i dagsljus. Och om möjligt, kyla gängorna. Använd inte kylspray dock, det skiten brinner på bra när det får kontakt med värme(t ex den nyss nämnda illröda muttern) :-D

Men visst, det är ju fortfarande ingen garanti. Har rosten gått tillräckligt långt så skiten blivit försvagat så spelar det ju ingen roll vad man gör, den kommer bli rund och/eller gå av lik förbannat.
Sant.
Hur som helst tänker jag inte kämpa mer med den, det får verkstaden göra. Inte ens 1 meter långt bräckjärn och mina båda ben lyckades få dämparen att släppa, gummit hade garanterat lossnat om jag fortsatte.

Min förra S70 var plättlätt att byta dämpare på, bara att knäcka till så lossnade dem så fint. Den här är en mardröm.
Till och med verkstaden gav upp och plockade fram vinkelslipen.
Hade tänkt att byta fjädrarna till nya lastfjädrar också, men efter att ha inspekterat muttrar och skruvar till nedre fjädersäten låter jag bli...
Inläggen som hävdar att det är plättlätt skrevs väl när dessa bilar var några år yngre och därmed mindre rostiga :-D
Själv satsar jag på förebyggande rostskydddbehandling (läs spraya olja på alla bultar och all synlig rost :-) )
Erik Å skrev: mån 21 aug 2023, 18:42 Inläggen som hävdar att det är plättlätt skrevs väl när dessa bilar var några år yngre och därmed mindre rostiga :-D
Själv satsar jag på förebyggande rostskydddbehandling (läs spraya olja på alla bultar och all synlig rost :-) )
Jo, det kan ju gå snabbt på några år när det väl satt igång. Min bil hade ju kvar originaldämparna från -98... Karossen är hur fin som helst, men det märks på andra ställen att den tillbringat 25 år i Sverige.
Främre fjäderbenen ser rätt tråkiga ut, får väl se hur mycket de trilskas när jag ger mig på dem.

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]

Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]