Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjo, jooo.. jag undrar följande, ska sälja min V70 -99 och när en spekulant skulle kolla på bilen så kärvade backen ett par gången och fick missljud som om den inte riktigt hittade backen.

Går det att framtvinga det på något sett, har försökt efterskapa detta men bara lyckats 1 gång, genom att pumpa med kopplingen, ibland blir växeln kärvare av detta men bara resulterat i att det blir ett lätt missljud vid koppling till backen.

Vi har kört med bilen och fick samma missljud och tröghet även efter det, dags att smörja eller byta något eller är det försök till prutning ? ;)
Det är nog kopplingen som inte frikopplar ordentligt då den tjurar.. Kan vara urtrampningslagret som är på gång, eller slavcylindern.
Eller så är det bara lamellen som inte glider lätt längs splinen på axeln.
Testa att toppa upp bromsvätskebehållaren till "max", kopplingens huvudcylinder har ett eget intag som sitter längst upp i inre hörnet så när nivån sjunker kan kopplingen bli utan vätska..
Jag är väl den enda Volvoägaren som smörjer urtrampningslagret.. :-D Det finns en guide här på jagrullar, sök på smörja urtrampningslager

Förresten, har ni kollat oljenivån i växellådan?
Daniel78 skrev: lör 12 aug 2023, 21:03 Men är det inte ett gnisslande ljud när man trampar ur kopplingspedalen du menar?
Jo mitt urtrampningslager kvittrade rejält både med koppling uppe och nere.. dock olika :-)
Men märkligt nog så gick det inte att få ur växlarna trots att slavcylindern uppenbarligen fortfarande fungerade. Jag förstår inte varför..
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]