Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo s70 -99,
B5202S, 126 hk,
manuell 5-växlad låda,
Ny koppling,
Mekaniskt spjällhus,
42k mil

Tjena!
Köpte en s70 i mars som trots sitt miltal verkade fin och sparsamt körd. Inte kört speciellt mycket med den, endast längre resor motor-/landsväg 1-2 ggr per månad.

Nyligen har motorn börjat strula när jag kört en längre stund och den har blivit varm. Verkar ske i låga hastigheter (0-30 km/h) och vid hög belastning (start från stillastående och uppförsbackar). Ger kraftigt gaspådrag men motorn verkar inte svara och är svag, rycker till kraftigt och vägrar stiga i varvtal. När jag sedan ska starta om får startmotorn alltid dra runt en längre tid(ca 3-5 sekunder), jämfört med ca 1-2 sek vid kallstart, sen startar motorn(alltid på första försöket hittills). Sker framförallt när jag ger grundgas och ska hitta dragläge vid start från stillastående eller väldigt låg hastighet i 1:an i t.ex. korsningar/rondeller. Tomgången verkar normal, ligger på ca 800 rpm.

Hände även när jag skulle uppför en mindre backe, men med en del motlut, när jag låg i ca 30-35km/h i 3:an och gasade på i botten av backen. Motorn svarade inte trots att jag nästan gav fullt gaspådrag och ryckte kraftigt i hela drivlinan, den dog dock inte. Fick släppa gasen, trycka kopplingen och sen höjde jag upp kopplingen igen och gav gas och då betedde den sig.

Har luskat omkring en del och är inne på att det är något med tändsystemet eller möjligtvis en bränslepump som börjat strula. Tänkte försöka läsa av felkoder till helgen. Ingen motorlampa har dock tänts så vet inte om jag kommer kunna läsa av något vettigt?

Råd och tips uppskattas! Är relativt ny till mek så har en hel del att lära mig!
Uppdatering:
Jag bestämde mig för att testköra bilen lite mera och specificera problemet och la märke till att ryckigheten bara inträder mellan ca 1-2000 rpm. Hade den stora turen att hitta den här tråden: viewtopic.php?f=16&t=37040&start=10
Byte tändkablarna i lördags och nu verkar problemet ha löst sig.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]