Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SOS65
850 Turbo -94 och det går ett metallrör runt tändstiftshattarna och mynnar ut strax under turboröret, ska sitta en slang där men vart ska den gå sedan? anslutningen tittar upp mitt i bild
Bild
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Den anslutningen går till vacuumuttaget som är under den svarta plastkåpan i nedre högra hörnet i bild. Men det är 2 anslutningar till det där röret och den andra slangen går ner till en anslutningen på röret som går från luftburken till turbon.
av SOS65
Ok, tackar tackar
Jag ser att det finns två anslutningar på insugningsröret, ena, undre, är pluggad med skruv i slangstump -är det här den ska anslutas? vart går andra änden? funktion på det hela? måhända därför jag tycker turbotrycket inte riktigt vill byggas upp, mätaren rör sig bara en liten bit in på övertryck.

Den andra går raka spåret till turbon så gott jag kunnat se... till någon slags extra vakuum/tryckdosa... inte samma som wastegaten som ansluter via en liten styrdosa med 3 slangar bultad på luftrenaren. Sedan sitter det en annan rund burk nere/framför nämnda svarta plastkåpa där det sitter slang i båda ändar den ena avkapad, en stump som jag inte vet var den ska gå? någonting med bensinångor/återledning?

Har försökt leta både i en svensk och haynes manual hur dessa anslutningar ska vara, hittar bara det som beskriver/visar wastegate och den lilla regler dosan med tre slangar.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ja, det är i böjen in mot turbon som den anslutas. Tanken vad jag kan förstå är att luft tas från insuget och sedan värms i det lilla röret under tändstiftskåpan för att sedan ledas ner och hålla värmen uppe på anslutningen för vevhusventilationen för att den inte ska frysa. Den konstruktionen togs sedermera bort på senare årsmodeller har jag för mig.

Den övre anslutningen på inloppsröret som sitter i böjen efter luftburken ska till den lilla dosan med 3 slangar. Till den går 3 slangar: inloppsrör, turbons kompressorhus och wastegate

Avlastningsventil/återcirkulera eller vad man nu kalla den ventilen ska ha en slang direkt till insuget.

EVAP-ventilen (den svarta runda som sitter på kylaren ska dels vara ansluten till inget och dels en ledning till tanken via kolkanistern

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]