Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spazv70
#1547052
Hej,

Igår startade inte bilen. Den hade stått oanvänd ca 2 timmar och det var väldigt fuktigt i luften, annars inget speciellt.

Jag har spelat in en film som visar (eller försöker visa) lampor och framför allt ljud där jag har tändningen i "läge 2" somt när jag vrider nyckeln helt (läge 3). Jag har kollat alla "vanliga" säkringar i boxen samt i huvudsäkringsboxen och ser vid snabb visuell besiktning inga fel.

Har ni tips på något mer jag bör/kan kontrollera själv innan jag ringer verkstad?

Film 1 https://photos.app.goo.gl/GMWwEbDyhVUuxf3J8 visar hur det var först
Film 2 https://photos.app.goo.gl/TrR1tPni26pvcyqy8 visar hur det var 10 min senare

Tack på förhand
av spazv70
#1547063
Tack för svar!

Jag har inte testat med startkablar då bilen stått så kort, alla annan elektronik verkar funka och batteriet är "nytt".
Det känns som ett helt annat ljud (hörs delvis på filmerna) än då batteriet är slut. Men tack för tips, jag ska såklart testa startkablar för att utesluta det!
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1547111
Visar alltså även den första filmen vad som händer (i princip ingenting) när du vrider till läge II?
Jag skulle kolla de två huvudreläerna, det är rätt vanligt med fel på dem. Eller fel i tändningslåset (som styr reläerna).
Båda ska dra i läge II, det ena (minns inte vilket) matar motorstyrningen och ska inte släppa när nyckeln är i läge III
Det andra släpper däremot i läge III för att bryta bort all onödig belastning när startmotorn går.
Edit nej båda släpper nog i läge III eftersom det är X och 15L. Lär finnas något annat relä till motorstyrningen enligt Haynes.

Bild här:
viewtopic.php?f=19&t=166963&p=1478392#p1478392

Edit: kontrollamporna verkar matas direkt från tändningslåset, inte via något av reläerna..
Strömmen kommer från huvudsäkring F6 och sen F8 och F10 i säkringsdosan.
av spazv70
#1547190
Stort tack för alla svar!

Ja film 1 är alltså hur den reagerade 15 min innan film 2. Det jag trodde var att det var ett "grundfel" som syntes på film 1 och att jag sen efter alla startförsök dragit ut batteriet och att det var därför jag även tog film 2.

MEN nu har jag fått starthjälp och kunnat flytta bilen. Laddar batteriet och ska sen se om allt fungerar eller om det kvarstår något problem.
av spazv70
#1547327
När jag laddad batteriet så den har en 7a drar jag ur laddaren. På morgonen efter är den nere i 3. När jag laddar upp igen till full (7) och sen kört 30 min och mäter igen så är den nere i 2 eller 3. Jag ska be meck kontrollera batteriet på måndag, men då den inte är "7" efter jag kört så länge som 30 min kanske det även är något annat fel?

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]