Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hagfeldt
Hej, har en V70R -98 AWD som jag har som projektbil och därför inte kör med den så ofta, men den står i varmgarage. Jag har vid något enstaka tillfälle haft problem att bilen bara tuggar på startmotorn utan att tända.
Jag bytte rotor och fördelare för ett år sedan efter att jag sett att det var lite fukt där.
Nu var jag ut och körde någon mil utan några som helst problem och bilen gick riktigt bra, jag stannade sedan på gården och när jag skulle köra in i garaget några timmar senare så står den bara och tuggar på startmotorn utan att tända en ända gång...

Det som jag har gjort är att jag har Bytt bränsle relä (kan den heta 104 och sitter under säkringslocket) utan resultat.
Kollade under locket på fördelarlocket och det var tort och såg bra ut.
Sedan så har jag bytt mellan 3 olika batterier, men inget av dessa batterier är direkt nya men dom fungerar men bilen står bara och tuggar..
När vi då skulle rulla in bilen sista biten in i garaget så körde vi på startmotorn med en växel i och helt plötsligt så startade bilen och gick hur bra som helst!?! provade att stänga av och starta den igen och det var inga problem. SÅ just nu fungerar den som den skall...

Så min fundering är vad detta kan vara för fel? Är det bränslepumpen som börjar ge upp eller kan det ändå ha något med att batterierna är gamla (jag tycker det är så långsökt så det finns inte men jag har lärt mig att man aldrig kan dra för självklara slutsatser gällande bil el)

Mvh :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Dåliga tändstift blir bara sämre och sämre om man bara startar då och då utan att köra (några mil) med den. Oljan i motorn också. Bättre att inte starta alls om du inte använder den. Är där inga felkoder är problemet säkert stift, lock, rotor eller kablar. Du kan kolla bensinpumpen genom att ta loss returslangen till tanken vid BTR-en och sätta en slang från den till en typ PET-flaska. När du kör på starten ska det komma 3 - 4 dl på några sekunder
av hagfeldt
Tycker det låter knostigt om det skulle vara stift/kablar i och med att den gick utan problem alls 5 timmar innan jag skulle få igång den igen och då tände den inte till alls. Rotorn var torr och fin för det hade jag som sagt haft problem med för något år sedan och det löstes med ny rotor och fördelare.

Måste man ta ner hela bakaxeln för att byta bränslepumpen eller kommer man åt att byta den genom någon lucka? Har för mig att jag läst någonstans att AWD måste man ta ner bakaxeln för att byta pumpen? :-)

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]