Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
vafförärdetpådetteviset skrev:Dum fråga bara: hur mycket olja är det acceptabelt att den drar ? Har hört 1L per 1000 mil är helt OK. Har även sett någonstans att "Gränsen för berättigade klagomål är om motorn förbrukar mer än 0,4 liter olja per 1000 km" (lånat fritt ur http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... f38b9982dc).

Om JonathanGs bil drar 4L på 1800 mil är det 0.22L per 1000 km dvs normalt ? Eller vad säger ni andra ?
Det är bara att se vilket motornr bilen har.. såhär är texten..
Har man serienr efter det angivna är förbrukningen på tok för hög... i annat fall är den normal.. vilket motornr är det?

*En ny förbättrad typ av kolvring introducerades i motorproduktionen vecka 50 1994. Bilar med motornummer 396323 och senare har de nya kolvringarna.
En bil som har en motor med de nya kolvringarna kan förväntas att förbruka 0,01 - 0,1 liter olja per 1000 km.
En bil som har en motor med den äldre typen av kolvringar kan förväntas att förbruka 0,1 - 0,3 liter olja per 1000 km.
Gränsen för berättigade klagomål är om motorn förbrukar mer än 0,4 liter olja per 1000 km.*
Användarvisningsbild
av Molle67
Måste bara få berätta om min 855 T5 96:a.
Den började blåryka och gå allmänt dåligt.
Lånade hem en händig kille som bytte ventiltätningarna på plats, och vips mådde bilen bra igen.
DOCK drog den fortfarande en del olja, och det försvann olja fort. Från fullt på stickan till halv gick på typ 10-20 mil.
Frågade runt lite och fick höra att en hel del bilar (framförallt på lastbilssidan, men även personbilar) trycker ut oljan om man fyller fullt.
Har sedan dess kört med olja mitt mellan strecken - och den drar inte en droppe!
Användarvisningsbild
av Phantom
Det är ju optimalt att fylla olja mitt mellan strecken på stickan. Det är därför det finns en MAX och en MIN och däremellan ska oljan finnas...eller är jag helt ute och cyklar nu :roll:

Sen kan det säkert bero på bilen i sig också...
av Fisketorp
Molle67 skrev:Måste bara få berätta om min 855 T5 96:a.
Lånade hem en händig kille som bytte ventiltätningarna på plats, och vips mådde bilen bra igen.
DOCK drog den fortfarande en del olja, och det försvann olja fort. Från fullt på stickan till halv gick på typ 10-20 mil.
Frågade runt lite och fick höra att en hel del bilar (framförallt på lastbilssidan, men även personbilar) trycker ut oljan om man fyller fullt.
Har sedan dess kört med olja mitt mellan strecken - och den drar inte en droppe!
Verkar stämma bra, min läcker olja så ibland råkar jag slå på lite förmycket då går det fort ner till mitten sedan kan jag köra ganska långt innan påfyllning.

Billdas det inte övertryck med förmycket olja så det trycks ut i vevhusventen till oljeseparatorn?

//Martin
av *pettson*
Fisketorp skrev:
Molle67 skrev:Måste bara få berätta om min 855 T5 96:a.
Verkar stämma bra, min läcker olja så ibland råkar jag slå på lite förmycket då går det fort ner till mitten sedan kan jag köra ganska långt innan påfyllning.

Billdas det inte övertryck med förmycket olja så det trycks ut i vevhusventen till oljeseparatorn?

//Martin
tyvärr kan jag inte lägga upp bra bilder som jag tog när jag byggde min motor.. men naturligtvis är det helt rätt mitt emellan min/ max är optimalt.
jag ska försöka förklara vevhusventilationens väg för er...
först får vi lite gaser som missas av ringarna, för enkelhetens skull säger vi att det är ettans gaser vi följer.. den sitter mot remskivan på passagerarsidan... gasen pressas ned till loppets slut.. så ska vi längre ned ändå.. vi ska ända ned till ett par cm över oljenivån.. nu ska vi ta oss till 3ans cylinder.. och uppåt igen.. för att blåsa ut i vår oljeavskiljare till slut.. gasar vi nu på.. och låter 5 cylindrar slå ned lite gas så har vi snart en storm som rasar nån cm över oljeytan.. gör vi några kraftiga acellerationer så hoppas vi att inget kommer över skvalp plåten för allt som kommer över där lär följa med vevhusventen.. förvisso sorterar venten skapligt men en hel del följer med in i förbränningen.. Ju mera vi varvar ju orenare är vår vevhusvent tyvärr..(ifrån oljedroppar alltså)

För att komma undan detta så fräste jag mitt block strax under cylindrarna. Jag fräste hål i blocket mellan cylindrarnas bottnar för att gaserna ska kunna vandra mellan dom långt över oljenivån helt enkelt. Det är en vanlig procedur man gör när man trimmar. Volvo har dessutom anammat detta för några år sedan och har gjort det från början på nyare block.. Då kan gaserna vandra både strax under cylindrarna OCH via sin ordinare väg.. det gör att det inte är så *stormigt* i vevhusventen oavsett hur mycket man varvar..
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]