Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ROTAX447
Hej
Jag har en V70 GLT från 98 som har rullat ca 37000 mil. Problemet med den är att växellådan den senaste tiden inte känns riktigt som den brukar. Växlarna känns tröga att lägga i (framför allt vid acceleration). Det känns nästan som att lägga i växlarna i flera tunga steg innan växeln på riktigt har hoppat i. Vad tror ni att felet kan vara?
av ROTAX447
Nej det är inte det. växellådan känns mest hård. Dessutom kan det skrapa ibland när man lägger i 5e växeln.
Kopplingen är för övrigt nyss luftad.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Verkar på din beskrivning som att kopplingen drar, dvs inte kopplar ur ordentligt. Kolla så att det inte läcker ut olja ur hålet mellan motor och växellåda. Det kan ju vara växellådan som läcker eller slavcylindern som läcker(intern slavcylinder kom ju My 98). Båda är felen är dyra att fixa om man inte mekar själv.
Enklast annars är ju att byta olja i växellådan och se om det hjälper. Om oljan inte är utbytt så är den ju faktiskt 23-24 år gammal och kan vara seg och förorenad.
Köp Volvo original olja VO 312 80 771, det går åt 2 liter.
av ROTAX447
Tack för tipsen. Första steg blir att byta växellådsolja då jag tror den inte blivit bytt sedan bilen var ny. Om växellådan skulle läcka innebär väll det att man måste montera loss växellådan för att byta packningen mellan motor och växellåda. Kan man göra det själv om man har lite mekarvana? Jag har bland annat bytt kamrem och vevhusventilation hemma själv utan problem och jag är inte rädd för att prova nya reparationer på bilen då den ändå inte är värd någon förmögenhet.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
ROTAX447 skrev: tor 11 mar 2021, 15:35 Tack för tipsen. Första steg blir att byta växellådsolja då jag tror den inte blivit bytt sedan bilen var ny. Om växellådan skulle läcka innebär väll det att man måste montera loss växellådan för att byta packningen mellan motor och växellåda. Kan man göra det själv om man har lite mekarvana? Jag har bland annat bytt kamrem och vevhusventilation hemma själv utan problem och jag är inte rädd för att prova nya reparationer på bilen då den ändå inte är värd någon förmögenhet.
Jag skulle börja med o kolla om det fattas olja i behållaren till bromsvätskan slaven delar olja med övriga bromssystemet.
Sen skulle jag lägga mig på backen o kolla om det läcker bromsolja från slaven som föreslås ovan.
Samt om det läcker olja från motorn bakom svänghjulet kommer då på samma ställe. Och om det läcker växelådssolja inne vid drivaxlar. Om lådan läcker inne vid ingående axel hamnar oljan på samma ställe (tror jag) som om slaven eller motorn kan läcka vid det halvmåne formade hålet mellan motorn och kopplings kåpan rakt under motorn.
Sist men inte minst så finns det ju en cylinder vid kopplings pedalen som ibland kan läcka. Har glömt va den heter.
Om du står still på plan yta med 1an i o kopplingen nere börjar bilen dra litet då?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
gubbstrutt skrev:Jag skulle börja med o kolla om det fattas olja i behållaren till bromsvätskan slaven delar olja med övriga bromssystemet.
I praktiken är denna metod tyvärr snudd på omöjlig att göra. Kärlet är knappast genomskinligt efter alla dessa år, och eftersom man bara ser broms-delen från påfyllningshålet så kan kopplingsvätskan fortfarande vara låg trots att det ser fullt ut genom påfyllningshålet.

Bättre isf att fylla på bromsvätska så det rinner över till kopplingsdelen. Man märker när båda kärlen är fulla :)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Javisst det funkar ju. Eller så tar man en skarp ficklampa o lyser från andra sidan på burken brukar funka det med om burken inte ser allt för jävlig ut.

Edit går att sätta ett egen markering på bakre delen av burken där oljan till kopplingen är.
Det har jag gjort på min V70. Sen gäller det ju parkera på samma ställe jämnt
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är inte bara låg oljenivå i lådan då?
Märkligt nog verkar synkroniseringen bli mer lättjobbad om man överfyller några millimeter (så att oljan börjar rinna ut ur påfyllningshålet så fort man tar bort pluggen)
Men å andra sidan så visar det sig då om tätningarna på drivaxlarna börjar bli slitna..
Fräsch olja är säkert inte fel, fick min bytt vid kopplingsbytet för några år sen.
av Alfp
Tack Hasse 53 - Olja VO 312 80 771- och 2 liter, då vet jag hur mycket olja och typ jag skall skaffa. Skall byta packbox H sida till drivaxeln. Skall se om jag får upp påfyllningsskruven som första åtgärd.

Jo, men hur stöttade du motorn under bytet? M[…]

Min kylfläkt verkar inte fungera/starta. Min[…]

Tack! Med andra ord går inget att justera ba[…]

Finns ingen hydralik i spegeln.