Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CurtG
Har aldrig gjorts, och nu har ett missljud uppstått vid uppsläpp koppling endast vid kall motor. Låter inte som slitna lameller.
Servicefolk vid Volvo och Bilia menar att oljan byts aldrig enligt servicerutin. Jag har bett om att kolla nivån.
Ibland läser man om oljebyte i vxlåda, men det är kanske automat?
Synpunkter?
Är det inte urtrampningslagret som är på väg att ge upp?
Min kvittrade som en bättre flock med gråsparvar, minns inte om det var värst med koppling uppe eller nere :-)
Så sant, inget oljebyte för manuell låda i serviceplanen. Inte ens nivåkontroll om det inte finns synligt läckage.
Jag fick nog ny olja vid kopplingsbytet men det är några år sen nu.
Smörjer urtrampningslagret emellanåt för att slippa byta fler gånger
viewtopic.php?f=16&t=150465
Min rullar fortfarande med orginaloljan, 25k mil.
Så länge växlarna känns bra finns det ingen direkt anledning till att byta den. Missljud pga. gammal olja existerar typ inte. Då är det något annat fel, t ex för lite olja, som ligger bakom.

Med det sagt så skadar det givetvis inte att byta oljan i lådan, till skillnad mot automater där det ibland kan göra saken värre.
av CurtG
Det har nog klarnat för mig att det är urtrampningslagret som är slitet och behöver smörjas.
Erik Å har på annat ställe i forumet beskrivit en åtgärd, och det blir väl för mig att följa hans utmärkta anvisningar.
viewtopic.php?f=16&t=150465

Jo, men hur stöttade du motorn under bytet? M[…]

Min kylfläkt verkar inte fungera/starta. Min[…]

Tack! Med andra ord går inget att justera ba[…]

Finns ingen hydralik i spegeln.