Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
Blir det väldigt konstigt att köra Bilstein B6 dämpare (sport) bak och originaldämpare fram?
Ska inte sänka bilen, behöver byta dämpare bak och kan köpa B6 till mkt bra pris. Tänkte eventuellt kombinera med förstärkta lastfjädrar bak också.

Alternativet är annars vanliga stötdämpare från Monroe eller TRW, möjligtvis Bilstein B4.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag skulle isf hellre köra på B4or. B6 är ju hårdare, och är det för lastkapacitetens skull du vill ha lite hårdare bak så är det fjädrarna som avgör det och inte dämparna.
Risken finns att den blir lite väl studsig bak med orginal, och säkert lagom sliten, framdämpning med hårdare bakdämpning.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Lucif3r skrev: mån 01 maj 2023, 17:12 Jag skulle isf hellre köra på B4or. B6 är ju hårdare, och är det för lastkapacitetens skull du vill ha lite hårdare bak så är det fjädrarna som avgör det och inte dämparna.
Risken finns att den blir lite väl studsig bak med orginal, och säkert lagom sliten, framdämpning med hårdare bakdämpning.
Jag tänkte precis likadant som du, men vad har man forum till om inte stöta och blöta sånt här?
Kan köpa B4 till väldigt bra pris också, så Bilstein B4 kommer det bli! Lär ju bli stor skillnad mot de 25 år gamla fabriksmonterade dämparna som sitter på nu, 20000 mil är ju inte döden men åldern...
av KalleJ
Bätte med styvare dämpare bak än tvärt om iaf, bör bara bli mer understyrd?
Men ja ska du skaffa B6 fram senare så är det ju ett alternativ.

Jo, men hur stöttade du motorn under bytet? M[…]

Min kylfläkt verkar inte fungera/starta. Min[…]

Tack! Med andra ord går inget att justera ba[…]

Finns ingen hydralik i spegeln.