Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1524535
Jag villa prova BIltema felkodläsare
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000046392

Tyvärr får den inte forbindelse till ECU.

Andra som har erfarenhet med denna felkodsläsare?
Bilagor
IMG_1148.JPG
IMG_1148.JPG (2.29 MiB) Visad 3180 gånger
IMG_1147.JPG
IMG_1147.JPG (2.81 MiB) Visad 3180 gånger
IMG_1146.JPG
IMG_1146.JPG (3.33 MiB) Visad 3180 gånger
IMG_1145.JPG
IMG_1145.JPG (3.08 MiB) Visad 3180 gånger
#1524550
Antar du har en diesel, av första bilden att döma?
Kolla att säkringen till diagnosuttaget är hel.

Har själv ingen erfarenhet av den typen, men var intressant att få se menyvalen i den där, för tydligen ska även Fenix stödjas = blinkkoder på Fenix.
#1524553
Nej. Jag har bensin VOLVO V70 I (LV, P80_) 2.5 1998 144Hk
Jag ska leta upp säkring. Men den ger ju ström till läsaren och det går att läsa batterispänning (det är et separat menupunkt)
#1524561
Aha, då har du Fenix styrsystem, alltså måste läsaren stå på Fenix-valet, vid läsning.

Eftersom det finns ett Fenix-val, så borde det funka, annars är det nog många här på forumet som inte tror på att en läsare kan läsa ut ”blinkkoder”.

Jag för min del ser inget omöjligt med det, kul att höra om det fungerar med den läsaren :-)
#1524582
Nej. Tyvärr verkar det inte heller med Fenix. Den kan inte heller själv hitta vilket styrsystem som finns.
Blinkkoder är väl mest på 850?
Ska man vara helt säker på vilket styrsystem som finns, vad gör man? Står det fysisk på ECU?
#1524586
Det finns inte många att välja på.... 850 med bensin 20V 94~95? Motronic 4.3. 850 med bensin 20V UTAN turbo 96~97? Motronic4.4. 850 bensin 20V MED turbo 96~97? Motronic4.3. S/C/V70 97~98 bensin 20V? Motronic4.4. 85x70 94~99 bensin med 10V? Fenix5.2. S/C/V70 99~05? Denso utan turbo, ME7 med turbo. 85x70 Diesel? MSA 15.7.
850 92-95 är rätt orelevatanta då dom inte har OBDII uttag.

Kännetecken; 10V står det DOHC på tändstiftskåpan, 20V står det 20 valve på. Dom "nya" motorerna 99~05 har helt andra kåpor, saknar fördelare mm, och är alla 20V.

Motronic4.3 och Fenix5.2 "ska" blinkas ut med t ex hemmabyggd diod, precis som den dedikarade felkodsenheten i motorrummet volvo använde på samtliga modeller 88~95. Motronic4.4 kräver specific läsare såsom vol-fcr, Denso/ME7 är "helt" ISO-kompatibla och fungerar istortsett med vilken läsare som helst.
#1524597
En sak är att Biltema möjligen missleder i artikeltext, men om det finns som ett menyval Fenix 5.2 i läsaren och detta bara är en luring från tillverkaren, då är det väldigt illa.
(Enda sättet den skulle kunna läsa Fenix är via blinkkoder, men det är ju med andra ord spänningspulser och det känns inte omöjligt att den skulle kunna ta emot & översätta sådana)

Det är inte så att du har en ”sen” 99:a 140hk 20V utan fördelare, uttagen innan årsskiftet?
I så fall finns inget menyval 1997-2000 för Denso vad jag kan se, kolla under menyval 2000-2008, om du hittar Denso där.

Min 99:a förvisso en 193hk, har ”nya” motorn utan fördelare
men den är uttagen i slutet av november 98, så beroende på vem som bedömer årgång på bilen kan den då anses vara en 98:a, även om årsmodellbytet brukar ske i juli/augusti.
#1524688
En kontrollfråga bara, du har haft tändningen i läge2 med motorn avstängd, vid försök till utläsning?

Jag kom på jag själv gjort det misstaget en gång, för obd-uttaget har konstant 12v, så LED-indikering tändes upp direkt på min ELM327-läsare när den pluggades i.
Då är det lätt man glömmer bort vrida på tändningen.
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]