Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av steffoo
Behöver jag tömma systemet på kylarvätska innan jag ska byta termostaten?

Eller är trycket såpass lågt att det bara rinner ut lite som jag kan kompensera med påfyllning efteråt.

Om jag måste tömma, finns det någon kran för detta ändamål och var är den i så fall placerad?

Bilen är en V70 -98 T5

MVH
Stefan (H)
Användarvisningsbild
av ketto
du behöver inte tömma hela systemet!
Öppna locket till kylarvätskan så trycket försvinner, sen lossar du slangen som går till termostaten! Sen är de bara att byta termostat när du skruvat upp bultarna!
av Joppe_S60
Nja... Mitt tips är att Du tömmer ut cirka 2 liter kylvätska i en ren bunke. Avtappningskran/ventil sitter i nedre änden av kylaren. På så sätt får Du ut all vätska ur kylvätskebehållaren och slangarna runt termostathuset men behåller resten av vätskan i motorns kylsystem. Efter det skruvar Du loss locket på termostathuset och plockar ut termostaten utan slabb och petar den nya på plats och skruvar tillbaka termostathusets lock igen. (OBS, använd alltid en fräsch packning för termostaten). Efter det fyller Du tillbaka kylvätskan i expansionskärlet igen och startar motorn och kontrolelrar att inget läcker.

Hela övningen tar 5-10 minuter på sin höjd.
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡