Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wizard_o
Bakvagnen har blivit väldigt låg. (ganska snabbt, hjulets översida täcks nästan av hjulhuset)

Det ser ut som bilen är nedlastad än fast den är tom (855).

Kan det vara något annat bakfjädrarna som utmattats? ser inte ut som att någon bakfjäder knäckts?

Tacksam för svar.
av *pettson*
Wizard_o skrev:Bakvagnen har blivit väldigt låg. (ganska snabbt, hjulets översida täcks nästan av hjulhuset)

Kan det vara något annat bakfjädrarna som utmattats? ser inte ut som att någon bakfjäder knäckts?

Tacksam för svar.
Om det hände ganska snabbt antar jag att du har loadlevelers alltså lastdämpare bak och att dom gett upp..
Att få två fjädrar att snabbt sjunka ihop med mindre än ett hörbart brak lär inte hända.. Eller hur menar du med ganska snabbt? en vecka?= två? en månad? två? ett halvår? ett år osv?
Så jag får föreslå att du kikar om du ser vanliga fjädrar.. eller loadlevelers.. dom ser ut som upponedvända stötdämpare.
Användarvisningsbild
av mr850gle
Wizard_o skrev:Bakvagnen har blivit väldigt låg. (ganska snabbt, hjulets översida täcks nästan av hjulhuset)

Tacksam för svar.
Hadde det samme problem med min gamle Volvo 240 gle sedan personbil 1989 mod,syns den var lav i bakkant,satt da på fjærer fra en stasjonsvogn,dette ble straks mye bedre!!Fikk greie på av en bekjent volvofreak her at fra 89 mod og oppover kom de med lavere fjærer bak!!Jeg hadde før dette en 1978 mod og denne var faktisk høyere i bakkant.Syns det var plagsomt og ha en bil som subba i bakkant ved ekstra tyngde bak!!Dette ble borte ved fjærbytte!! :D Volvo forever!!
av Wizard_o
Jag har vanliga dämpare bak. Kan tilläggas att jag har kört med släp och tungt lastat ganska mycket på slutet och bilen har nog försämrats den senaste månaden eller så utan att jag lagt märke till det så mycket.

Har tagit bort den gamla fjädern på vänster sida och köpt nya förstärkta fjädrar.

Men hur får jag dit den nya fjädern? Måste jag bort med stötdämparen bak? Sjunker bakvagnen mer då?

Är ju ganska trångt att få dit två fjäderspännare och kunna få fjädern på rätt plats.

Tacksam för tips!
av *pettson*
Wizard_o skrev:Jag har vanliga dämpare bak. Kan tilläggas att jag har kört med släp och tungt lastat ganska mycket på slutet och bilen har nog försämrats den senaste månaden eller så utan att jag lagt märke till det så mycket.

Har tagit bort den gamla fjädern på vänster sida och köpt nya förstärkta fjädrar.

Men hur får jag dit den nya fjädern? Måste jag bort med stötdämparen bak? Sjunker bakvagnen mer då?

Är ju ganska trångt att få dit två fjäderspännare och kunna få fjädern på rätt plats.

Tacksam för tips!
hissa bilen såpass att du kan ta dej under.. lossa dämparna i nederkant.
hissa bilen sakta.. nu ska du kunna få det tillräckligt utfjädrat för att kunna rycka bort dom gamla och sätta i dom nya. Sen släpper du sakta ned bilen igen och tynger såpass att du kan sätta dit dämparna igen. gör gärna en sida i taget och lägg gärna en gammal fälg under däcket så kan du ju få extra höjd att inunder bilen medans du jobbar och har fjädringen så gott som belastad.
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡