Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MrTurbo
Hej

Jag fick en tvåa på bes för att mitt tändningslås, "funktion osäker". Grejen är den att nyckeln ej fjädrar tillbaka från startläget utan att man måste vrida tillbaka den när motorn startat.

Vad jag kommit fram till sitter inte "återfjädringen" i själva låscylindern? Vad behöver jag byta? Kontaktstycket bakom låset?
Användarvisningsbild
av #27
Ja du ska byta startkontakten bak på låset.
Användarvisningsbild
av MrTurbo
Tack för svaret.

Då får jag börja leta. =)
Användarvisningsbild
av ernefors
Visseligen en gammal tråd, men jag tänkte ge lite information om hur man byter och vad som behövs. Var precis ute och gjorde det på min bil (855 SE -95) :)

Den reservdel som behövs är en "Startkontakt" (Bilia Art.nr 9447803)
Verktyg: torxmejslar storlek 15 och 20 samt en mellanstor flatskruvmejsel.

Kåpan som sitter runt rattstången sitter med fyra skruvar som man kommer åt från undersidan. De två främre är TX20 och de två bakre TX15. Med dessa lossade ramlar i princip kåpan av utan vidare krångel.

Startkontakten sitter på vänster sida, den har ett kontaktstycke på sig som bara är att dra av (manualen säger att man ska koppla bort batteriet innan detta görs). Med kontaktstycket avlägsnat ser man startkontakten och de två skruvarna. Bara att lossa dessa och byta den gamla mot den nya startkontakten. Var noga med att montera den rätt, spåret som styr strömbrytaren har en bred och en smal sida.

Skruva fast tändkontakten, sätt dit kontaktstycket och anslut batteriet. När nu nyckeln vrids om är det betydligt mer distinkta lägen än innan (i alla fall på min bil). Kontrollera så att felet är borta.
Montera tillbaka kåpan och allt är klart. För mig tog detta 15 minuter, jag har inte gjort det tidigare.

Lycka till!

(Detta fungerade för mig på min bil, jag lämnar inga garantier på att det fungerar för dig. Du gör det på egen risk. ;) )
av Fisketorp
Alltså inte för att det spelar någon roll..

men varför bryr sig besiktningen om det, är det en fara för trafiken på något sätt?

Enda taskiga vore väl om startmotorn la av, men vet man själv om problemet så är det ju ganska lungt bara vrida tillbaka nyckeln.

Så somsagt vad har besiktningen med det att göra, eller har jag missupfattat det och dem kan påpeka alla fel dem hittar på bilen
trasig askopp, sne pedal osv?

//Martin
Användarvisningsbild
av ernefors
Tändlåset är en av de saker de kontrollerar och minsta fel där ger en 2:a :( Jag kan förstå tanken, för säg att det är i så dåligt skick att rattlåset kan hoppa in när man kör, då blir det riktigt trafikfarligt - men detta larviga elfel är inte särskilt trafikfarligt.
I mitt fall räckte det med att nudda nyckeln så försvann problemet men det hjälpte inte. 100% funktion var det enda som godkändes. Jag gissar att denna bedömning är oerhört godtycklig och beror helt på vem som utför besiktningen. Den som besiktigade min bil hade bestämt sig för att hitta ett fel redan när jag körde in bilen, det syntes på honom...
av Fisketorp
Ja jäklar rattlåset glömde jag ju=P
men som du sa bara elfel, dok kanske felet kunde bli värre med tiden vem vet=(

Jo Envetna sadister till besiktningsgubbar har man ju hört talas om.
självklart har man ju även hört sådana som har försvarat dem på alla möjliga vis.

Får väl säga såhär, bra att dem är noga hellre kugga än släppa fel bara jäkligt tråkigt när man hamnar där med många 2or och en del av dem inte känns som direkt allvarliga eller trafikfarliga.

Vad som är ÄNNU tråkigare är:
pratade med 2st tjejkompisar dersas väninnor hade inga större problem att få igenom sina bilar, den ena hade ingenspolarvätsa, en vindrutetorkare ur funktion, dåliga bromsar(möjligen inom gränsen) avsaknande av handbroms. den andra sipprade det olja ur växelådan så det måste varit omöjligt att upptäcka.

på med kortkort, pressa upp brösten fram med sminket och leendet spela lite dum sedan var det bara att glatt åka hemmåt med blankt papper.

tillfällighet påhitt eller inte låter jävligt trist iallafall..
men åandra sidan får dem väl ha någon fördel när dem ska kånka runt på bulle i 9mån samt lingonvecka därimellan =P

//Martin

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]