Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BertilS70
Har länge haft problem med min S70 -98 att jag måste låta nyckeln stå i läge 2 några sekunder innan jag vrider om på starten, annars bluddrar bilen och startar knappt. Trodde att det kunde ha att göra med bränsletrycket men enligt en volvomekaniker jag har förtroende för är det mer troligt att det är antennringen som spökar. Jag har inga felkoder på varken antennring eller något bränsletrycksrelaterat och bilen går som en ny bil när den väl är igång.

Jag har googlat runt lite och det enda sättet att köpa en antennring verkar vara från olika mer eller mindre diffusa tyska hemsidor. Finns det verkligen inget lättare / mer lokalt sätt att få tag på en ny? Eller går det kanske att rengöra den gamla, elektronikspray och vaselin?
Senast redigerad av 1 BertilS70, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Svanis
Vill minnas relativt nyligen att antennring diskuterats, att det finns de som rengjort med elektronikspray, istället för att byta, att som du säger därefter komplettera med batteripolsfett/vaselin låter klokt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är inte själva spolen i ringen det blir fel på utan kontaktdonet som oxiderar pga billig ytbehandling (förtent). Sånt får inte användas där man har låga strömmar :-/ Volvo borde veta bättre :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, det funkar i många fall. Givetvis kan antennringen faktiskt vara sönder, det är inte sååå fruktansvärt ovanligt, men det är som sagt betydligt mer vanligt att det bara är kontakten som bråkar.

Plus att göra rent kontakten kostar ingenting, så det är alltid värt att prova först :-D
Problemet löst. Tog loss den gamla antennringen (kåpan under ratten sitter med tre torx bara, har för mig att det var T25 eller T27). Tog loss kontakten, tog lite elspray på både sladden och antennringen, och lite vaselin på en tandpetare på stiften i antennringen. Det funkade - nu startar bilen som den ska hur fort man än vrider om nyckeln, man måste inte vänta för att låta antennringen få kontakt. Gratis och bra :-D

:-) Har en som jag köpt ny i Ludvika för[…]

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]