Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stelbent
Hej,
Upplever ett klonkande ljud som hörs ifrån kardan/bakvagnen. Ljudet kommer när man börjar gasa eller släpper på gasen och bara en gång. Beroende på hur hårt man gasar så låter det olika mycket/högt. Vet någon vad det kan vara?
Bilen är automatväxlad och lådan spolades ur/rent med ny olja förra året så den har gått 1000mil sedan dess.
Har själv ingen erfarenhet personligen av AWD, men jag förstår att det handlar om 4-hjulsdriftens kardanaxel och difflådan där bak.
Har service även utförts på 4-hjulsdriften?
Svanis skrev:Har själv ingen erfarenhet personligen av AWD, men jag förstår att det handlar om 4-hjulsdriftens kardanaxel och difflådan där bak.
Har service även utförts på 4-hjulsdriften?
Inte under tiden jag har haft den iallafall (ca 1 år).
Då vill jag nog misstänka att det är viscon som kopplar i och ur 4-hjulsdriften du hör. Den ska normalt sett inte kopplas i under normal körning, och den ska normalt sett inte höras heller.

Ett annat tänkbart fel skulle väl vara karaden, någon av knutarna på den. Du kan ju lägga dig under bilen och känna på kardanen efter onormalt glapp.

Ett mindre troligt fel skulle väl vara tokslut bussningar i bakvagnen, so hela klumpen rör på sig vid belastning.
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]