- tor 29 jun 2017, 20:59
#1182319
Tjena. Ny på detta forum då jag för ca ett halvår sedan vart övertalad att testa att bygga samt köra en 850 i Folkrace.
Då jag har hjälp kompisen att dra elen i hans 850in han har kört osv trodde jag att detta skulle bli ett simpelt bygge :roll:
Men ack så fel man kunde ha.
Kompisen har alltid kört med den äldre typen av 850 20v sugis med dubbla boxar (En för tändning och en för bränsle)
då bilen jag bygger på är av typen nyare 850 GLT 20v, Så har jag bara en box. Som jag gissar på har 4.1.1 typen av styrsystem.
Och med detta tillkommer det att bilen har en imobilizer som chip till nyckeln.
Så när man började riva och klippa i el-härvan så såg jag ju så klart till att kolla att bilen startade mellan klippen.
När jag väl kom till den svarta boxen till startspärren så trodde jag att jag hade koll på vilka sladdar som verkade behöva matning samt kontakt med styrboxen. Men när uppstarten väl skulle dras igång så verkar jag ha glömt bort en kabel eller liknande. Då bilen dog efter typ en sekund.
Så utan några större eftersökningar lyckades jag hitta en box hos kompisen (Som råkar ha en del 850 samt boxar)
Plugga i den och bilen startade och gick ...
Skitbra tänkte jag och koppla bort allt som hade med startspärren å göra och byggde vidare på bilen.
Dock till mitt problem är att boxen den starta på var en Simens box som verkar tillhöra 10v modellen av 850.
Så när jag tog ur den från garaget (3 månader senare) och varmkörde den upptäckte jag att den får så mycket soppa att den ser ut som en på-ställd D24 :roll:
Då jag tog reda på efter en del felsökande mellan Luftmassemätare och lambda att boxen verkade vara till just en annan modell (10v)
Efter det har jag jagat runt bland nära bekanta och kompisen men antingen är det dubbelboxar eller dem med inbyggd startspärr jag hittar.
Har fortfarande kvar original boxen samt kod ringen nyckel samt den svarta lådan till det. Men har ingen aning om hur man evd kan koppla in det igen till den gamla boxen.
Så min fråga/or lyder typ .
Finns det något schema hur systemet ska kopplas mot boxen ?
Räcker det att man har nyckeln i ringen ? eller lär man ha med stålringen som satt runt låset? (som är bort kapat efter FR regler)
Finns det enkel boxar utan startspärr som passar ? och isf vad kallas den typen av styrsystem ? Vilka modeller sitter den i ?
Om jag nu illa tvungen lär byta till ett dubbel box system. Vad lär jag byta på motorn så att det passar ihop ? Givare/Spridare ?
eftersom bilen verkar funka med 10 v box förutom att bränsleblandningen e åt h-vete går det att byta något och få den att gå som den ska ?
Går det att koppla ur / Förbi startspärren i original boxen ?
Andra tips är välkomna då jag säkert testat en 5 - 6 olika boxar utan någon lycka.
MvH Jp
Då jag har hjälp kompisen att dra elen i hans 850in han har kört osv trodde jag att detta skulle bli ett simpelt bygge :roll:
Men ack så fel man kunde ha.
Kompisen har alltid kört med den äldre typen av 850 20v sugis med dubbla boxar (En för tändning och en för bränsle)
då bilen jag bygger på är av typen nyare 850 GLT 20v, Så har jag bara en box. Som jag gissar på har 4.1.1 typen av styrsystem.
Och med detta tillkommer det att bilen har en imobilizer som chip till nyckeln.
Så när man började riva och klippa i el-härvan så såg jag ju så klart till att kolla att bilen startade mellan klippen.
När jag väl kom till den svarta boxen till startspärren så trodde jag att jag hade koll på vilka sladdar som verkade behöva matning samt kontakt med styrboxen. Men när uppstarten väl skulle dras igång så verkar jag ha glömt bort en kabel eller liknande. Då bilen dog efter typ en sekund.
Så utan några större eftersökningar lyckades jag hitta en box hos kompisen (Som råkar ha en del 850 samt boxar)
Plugga i den och bilen startade och gick ...
Skitbra tänkte jag och koppla bort allt som hade med startspärren å göra och byggde vidare på bilen.
Dock till mitt problem är att boxen den starta på var en Simens box som verkar tillhöra 10v modellen av 850.
Så när jag tog ur den från garaget (3 månader senare) och varmkörde den upptäckte jag att den får så mycket soppa att den ser ut som en på-ställd D24 :roll:
Då jag tog reda på efter en del felsökande mellan Luftmassemätare och lambda att boxen verkade vara till just en annan modell (10v)
Efter det har jag jagat runt bland nära bekanta och kompisen men antingen är det dubbelboxar eller dem med inbyggd startspärr jag hittar.
Har fortfarande kvar original boxen samt kod ringen nyckel samt den svarta lådan till det. Men har ingen aning om hur man evd kan koppla in det igen till den gamla boxen.
Så min fråga/or lyder typ .
Finns det något schema hur systemet ska kopplas mot boxen ?
Räcker det att man har nyckeln i ringen ? eller lär man ha med stålringen som satt runt låset? (som är bort kapat efter FR regler)
Finns det enkel boxar utan startspärr som passar ? och isf vad kallas den typen av styrsystem ? Vilka modeller sitter den i ?
Om jag nu illa tvungen lär byta till ett dubbel box system. Vad lär jag byta på motorn så att det passar ihop ? Givare/Spridare ?
eftersom bilen verkar funka med 10 v box förutom att bränsleblandningen e åt h-vete går det att byta något och få den att gå som den ska ?
Går det att koppla ur / Förbi startspärren i original boxen ?
Andra tips är välkomna då jag säkert testat en 5 - 6 olika boxar utan någon lycka.
MvH Jp