Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag bytte efter besiktning länkarm + styrled + stabilisatorstag på vänstersidan på min V70 -98, och upptäckte i samband med detta att den yttre drivknutsdamasken också var trasig (vilket besiktningen missade…).

Jag tog därför loss drivaxeln ut växellådan och monterade isär den yttre drivknuten, varefter jag gjorde rent hjullagret med bensin samt torkade med tryckluft. Därefter lade jag på nytt fett samt monterade en ny damask.

Efter att ha satt tillbaka allt gick bilen bra ca 70 km (varav merparten runt 90-120 km/h), därefter noterade jag ett hastighetsberoende ljud från vänster fram, som låter ungefär som en metallisk puttersmälla i brist på bättre beskrivning.

Det hastighetsberoende ljudet hörs nu tydligt i alla hastigheter (även om jag rullar mycket långsamt), men om jag hissar upp bilen med domkraft och snurrar på hjulet hörs det däremot inte något ljud…

Vad kan detta vara? Felmonterad drivaxel? Problem med lagret? Något annat klantigt?
btr skrev:
SubMarine skrev: lör 23 jul 2022, 14:43 Kan det vara ABS som går in och jobbar pga felavläsning mellan givare och tandhjul på drivknuten?
Ljudet kvarstår om jag slår av tändningen och bara rullar, så det borde väl snarare vara något mekaniskt?
Ja det skulle jag tro att det är i så fall. Ser allt ut att gå fritt runt området där du varit och skruvat, eller är det någonstans där det ser tight ut med bilen upphissad?
Är du säker på att du tryckt i axeln tillräckligt långt in i växellådan så att låsringen har klickat in i spåret?
Har man åkt med trasig damask är det inte omöjligt att knuten fått rostskador på lagerytorna.. Har varit där :oops:
Och du vet förstås att kulorna trillar ur innerknuten om man råkar dra isär den lite för mycket?
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]