Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tacksam
Hej, idag hos en Volvoverksatd när de skulle justera hjulinställningen bak gick bulten till länk/bärarmen av och nu får jag vänta på ny verkstadstid för att byta fästet. Jag frågade om det var säkert att köra med detta så länge men fick till svar att det ska ju vara två bultar där. Är det någon mer som har erfarenhet av detta? Ångrar bittert att jag gav mig på att justera hjulinställningen bak, nu blir ju allt mycket dyrare och jag riskerar att inte kunna använda bilen fram till verkstadsbesöket som blir först om några veckor (kötid).
IMG_2629.jpeg
IMG_2629.jpeg (2.3 MiB) Visad 1210 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tyvärr är det sådant man kallt får räkna med med gamla bilar. Visst kan vi sitta och gissa fram och tillbaka hurvida verkstaden hade kunnat göra något för att förhindra det, men i slutändan är det en gammal bil med gamla bultar... Och gamla bultar går lätt av.
Var "glad" för att det inte var nedre stötdämparbulten istället, då hade verkstaden sagt att du behöver en helt ny bakvagn ;-)

Personligen hade jag inte kört mer än absolut livsnödvändigt med bilen.
Användarvisningsbild
av Cotag
Märkesverkstad ska väl ha känsla för vilka skruvar som brukar bråka. För att minimera risken för det som hänt får man ju dränka muttrarna i rostlösare och/eller värma dom lite på lämpligt sätt, inte dundra på med största mutterknackaren utan minsta känsla.
Ytorna vid brottet ser torra och ovärmda ut.

Klantigt. Jag hade förväntat mig kundvård med ultrasnabb ny verkstadstid och att dom löste sitt problem utan kostnad för mig. Ja förutom det jag beställt från början då, hjulinställningen.
av Tacksam
Ja, de förklarade dessutom att det var ett vanligt problem efteråt. De borde antingen varit mer försiktiga alltså eller informerat mig om risken och att jag fått välja att gå vidare eller inte. Nu står jag utan körbar bil i sommar och ett nytt ännu dyrare verkstadsbesök.
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]