Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatildaT
Tja,

Tänkte köpa en ny kylare då bilen läcker kylarvätska och det var den enklaste lösningen.

Grejen är att det har suttit en turbo i bilen, men förra ägaren tog bort den. Då är min fråga om jag ska köpa hem en kylare för bil MED turbo eller en kylare för bil UTAN turbo? Vad säger ni?

Matilda :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det är krångligare än så. Det finns 3 kylare till 850 beroende på motor och växellåda. Så utan att veta vad det är för motor och växellåda blir det lite svårt att svara på. Så man får kika på kylaren och se om det går slangar till sidorna på kylaren, då den beroende på motor/låda kan ha inbygg kylare för motor-/växellådsolja.

Är det en bil som haft turbo från fabrik eller var det någon form av turbokonvertering?
av MatildaT
Bilen är manuellt växlad, se bild för mer information. Räcker de uppgifterna?
B6C882D1-7209-40C7-AEE1-2B72D2D39F3A.jpeg
B6C882D1-7209-40C7-AEE1-2B72D2D39F3A.jpeg (307.12 KiB) Visad 643 gånger
Den kylaren jag har kollat på är från vparts ”Kylare för motorkylning, till volvo 850… med turbo, manuell låda”
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Då är det kylare för bil utan turbo och med manuell låda du ska ha. Det går att använda någon av dem andra varianterna också, men då får man plugga anslutningarna till oljekylaren/-arna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men............ Alla kylare fungerar oavsett, det är bara att plugga hålen för oljekylaren.... S/V70 t ex har ju oljekylaren(pluggad) oavsett om det är manuell och/eller utan turbo.
Jag har inte sett en utbyteskylare utan oljekylaren på marknaden på väldigt länge, men det kanske finns om man letar riktigt noga... Nu räknar jag givetvis inte med "uppgraderade" kylare helt i alu som finns för X antal tusen extra.
av SubMarine
Kylare av märket "Nissens" säljer de olika varianterna. Jag köpte till min V70 manuell för några år sedan och ville då ha en kylare som var utan oljekylare.
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]