Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban74
Hej på Er.

Vi har en V70 2,5 T - 98 som bråkar med oss. Problemet är att det luktar glykol i kupén när man drar på värmen. Värmepaketet tror man ju direkt då - men nej, de hittade ingen läcka där på Volvo. De har gjort någon AC-sanering men det är inte ett dugg bättre. Idag har jag försökt lukta mig till om det inte kommer från någon annanstans i motorrumet och ändå tränger in i kupén. Luktade misstänkt likt lukten i kupén längst fram i motorrumet - till höger, inifrån bilen sett. Kan det vara så att det är något med kylaren och att den lukten på något sätt letar sig in i bilen?

Bilen har tagit vatten så att man har varit tvungen att flylla på - typ vad 3:e månad. Min husmek hällde i kylartätning, det rensade de dock bort inne på Volvo - så nu är det vanlig vatten/glykol-blandning.

Blir galen på detta då jag försöker sälja bilen och detta är i princip det som stoppar folk från att köpa den. :(

/Robban
Användarvisningsbild
av Phantom
Du har ju ett läckage någonstans och kylartätning är inget att rekommendera. Tätningen fungerar inte om du har läckage på någon av slangarna eller liknande.
Använd sökfunktionen i forumet då det finns flera trådar angående läckage och lukt :wink:
av Robban74
Phantom skrev:Du har ju ett läckage någonstans och kylartätning är inget att rekommendera. Tätningen fungerar inte om du har läckage på någon av slangarna eller liknande.
Använd sökfunktionen i forumet då det finns flera trådar angående läckage och lukt :wink:
Jodå, jag har sökt en hel del - men i mitt fall beror inte lukten (som kommer genom spjällen i mitten) på läckande värmepaket - vilket verkar vara det vanligaste. Varför luktar det ändå i kupén - vilken väg tar luften? Det måste vara ett läckage på kylaren eller någon slang, men hur denna lukt letar sig in i kupén fattar jag inte. Luktar bara när värmen börjar komma och avtar lite, dock inte helt, när det blivit någorlunda varmt.

/Robban
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Blir det imma och en fet hinna på vindrutan och inget synligt läckage samt givetvis en viss odör? Så betedde sig min kärra och det var värmepaketet som läckte, men bara när vattentempen steg över en viss nivå och så pass lite att allt läckage förångades!
av Kena
Kolla igenom slangar och kopplingar, behöver inte vara paketet som läcker.
av Robban74
Mer bakgrud; kan man på något sätt klanta till det när man byter vattenpump? Bytte kamrem och vattenpump för ett tag sedan (inte på Volvo utan på lokal firma), därefter började det försvinna vatten. Vi åkte tillbaka med bilen och han provtryckte men hittade inget - utan sa att det är nog en liten spricka i ditt värmepaket. Det är det ju uppenbarligen inte, har varit ute en sväng och luktat/kikat. Vek undan mattan och stack upp näsan så långt det gick - ingen skarpare lukt. Däremot minskade lukten något om jag satte på friskluften under körning. Men när jag öppnar motorhuven så lukter det kraftigt av glykol, speciellt längst fram till höger (inifrån bilen sett) - dock ser jag ingen läcka. Det immar inte heller igen inne i bilen, ingen fet hinna på rutan heller.

Känns lite surt att ha lämnat in bilen hos Volvo och han i princip ignorerar lukten - jag menar det luktar inte lite, känner mig nästa lite yr efter en kortare körning. Funderar allvarligt på att reklamera arbetet - AC-saneringen som vi betalade 800 för (inklusive odör-filter) har ju inte hjälpt ett skvatt. Och som sagt - inte lätt att sälja, en i övrigt bra bil, med denna lukt... :(

/Robban

edit: Hittade detta på ett amerikanskt forum: http://www.volvoforums.com/m_75546/mpage_2/key_/tm.htm låter ju inte helt olikt mitt bekymmer - felaktig vattenpump alltså....

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]