Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henke850
Ok nu har jag kört 1400 sköna mil med min 850. Bytt olja och kamrem nyligen och den går fint. Men det är några smågrejer som jag funderar över.

1. Det gnisslar till när jag drar iväg på ettan från stillastående nästan alltid hur jag än gör. Fel på någonting?

2. Kan man dra upp växelspaksdamasken på manuell låda och smörja med typ wd40 för att få i växlarna lättare nu när det börjar bli kyligt? Gick finfint på gamla benzen.

3. Det slamrar lite i framvagne på höger sida när jag kör i gupp? Något stag eller kränghämmare kanske?

Tacksam för svar :)
av Freddeledde
Gällande 3:an så är det värt att prova byta stabilisatorstagen. Billiga på Biltema (139:-/st) och lätta och byta. Brukar även kallas "knackstag", "gnekstag", "slammerstag" osv..... detta oavsett om de är från Biltema eller Volvo.

Passar på 1:an och 2:an...
Användarvisningsbild
av Henke850
Freddeledde skrev:Gällande 3:an så är det värt att prova byta stabilisatorstagen. Billiga på Biltema (139:-/st) och lätta och byta. Brukar även kallas "knackstag", "gnekstag", "slammerstag" osv..... detta oavsett om de är från Biltema eller Volvo.

Passar på 1:an och 2:an...
Tackar, får kolla närmare i Haynes :) Jag har hört att stag och sånt inte är helt ovanligt "fel" på dom.
av *pettson*
Henke850 skrev:Ok nu har jag kört 1400 sköna mil med min 850. Bytt olja och kamrem nyligen och den går fint. Men det är några smågrejer som jag funderar över.

1. Det gnisslar till när jag drar iväg på ettan från stillastående nästan alltid hur jag än gör. Fel på någonting?

2. Kan man dra upp växelspaksdamasken på manuell låda och smörja med typ wd40 för att få i växlarna lättare nu när det börjar bli kyligt? Gick finfint på gamla benzen.

3. Det slamrar lite i framvagne på höger sida när jag kör i gupp? Något stag eller kränghämmare kanske?

1= lamell ljud. Det är materialet i lamellen. Inget ovanligt.. inget att göra nåt åt om du inte tycker det är värt runt 6-7000kr.
2= Nej.. men byt olja i växellådan så kommer det att bli bättre. Spakstället kan du gärna smörja genom att lyfta damasken, MEN det påverkar inte bara när det är vinter..
Användarvisningsbild
av Henke850
*pettson* skrev:
Henke850 skrev:Ok nu har jag kört 1400 sköna mil med min 850. Bytt olja och kamrem nyligen och den går fint. Men det är några smågrejer som jag funderar över.

1= lamell ljud. Det är materialet i lamellen. Inget ovanligt.. inget att göra nåt åt om du inte tycker det är värt runt 6-7000kr.
2= Nej.. men byt olja i växellådan så kommer det att bli bättre. Spakstället kan du gärna smörja genom att lyfta damasken, MEN det påverkar inte bara när det är vinter..
Tack. Det är inte så irriterande att det är värt 6-7000 :)
av Acedarkman
Tjena!

Angående punkt 3!
Hade samma slamrande vid gupp som du och byte krängningshämmarstag men utan resultat. Det visade sig vara lagret till fjäderbenet som gett sig. Om du med öppen huv låter nån kraftigt gunga/trycka ner fram ändan på bilen så kan du känna på lagret om det "klapprar". Om det inte gör det så är det nog staget som är kass.

Lycka till
//Micke

855 GLT -96
av Uninium
Byter du olja i lådan så Red Line MTL rekommenderas.Finns bla på mekonomen..

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]