Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej

Jag har tänkt på detta några gånger på sista tiden :-D '

När bilen är kall så direkt efter starten och några kilometer efter det så känns servon riktigt lättstyrd. :-D

Men efter det så börjar servon kännas lite tyngre men absolut inte så den känns jättetung men absolut märkt bar trögare.

Kan det racka med att byta servooljan tror ni?

Volvo v70-99 gäller det.
av malajo
Jag hade kollat behållaren.
En vis typ av behållare har haft en del problem där ett retur-rör i behållaren lossnar.
Kolla ner i behållaren när den börjar bli trög, om oljan ser "vispad" ut så är det nämnda problem.
Jag tror retur-röret ska synas i hålet och. Om det har lossnat så borde du kunna känna det i botten på behållaren med till exempel en mejsel.

Skickat från min 2107113SG via Tapatalk

av pop
malajo skrev: tis 29 mar 2022, 09:16 Jag hade kollat behållaren.
En vis typ av behållare har haft en del problem där ett retur-rör i behållaren lossnar.
Kolla ner i behållaren när den börjar bli trög, om oljan ser "vispad" ut så är det nämnda problem.
Jag tror retur-röret ska synas i hålet och. Om det har lossnat så borde du kunna känna det i botten på behållaren med till exempel en mejsel.

av pop
pop skrev: tis 29 mar 2022, 20:26
malajo skrev: tis 29 mar 2022, 09:16 Jag hade kollat behållaren.

Tackar så mycket för svaret :-D

Det kan jag absolut kolla ner i behållaren och se hur oljan ser ut :-D

Har aldrig tänkt på att kolla hur oljan ser ut. :x
av malajo
Vill minnas att det låter illa om styr-servon oxå om det är detta problem.
Problemet är att servon suger luft iom den skummade oljan och detta gör att servon låter "annorlunda"

av pop
malajo skrev: tis 29 mar 2022, 21:26 Vill minnas att det låter illa om styr-servon oxå om det är detta problem.
Problemet är att servon suger luft iom den skummade oljan och detta gör att servon låter "annorlunda"

Jag tycker faktiskt inte att den låter annorlunda inte mer än om man gör fulla rattutslag men det är väl rätt normalt kan jag gissa. ;-)

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]