- ons 23 mar 2022, 10:47
Miljötrams och bränsleförbrukning. Nya-isch bilar byggs inte för att köras på "häxbrygder" 

Moderator: Moderatorer
Lucif3r skrev:Miljötrams och bränsleförbrukning. Nya-isch bilar byggs inte för att köras på "häxbrygder"Precis. Frågan är bara hur man som lagligast eller med minst risk för att åka fast kan köra sin diesel billigt?
JauhnDoge skrev: ↑ons 23 mar 2022, 20:18 Precis. Frågan är bara hur man som lagligast eller med minst risk för att åka fast kan köra sin diesel billigt?Med lätt fot på gasen och laglig matolja i tanken. 18.5kr/l idag på lokala Willys. Billigare än på tappen, men i dessa kyliga vårtider får man köra dieselvärmaren (kopplad på egen tank med mackdiesel naturligtvis) för att inte hoppa fram
JauhnDoge skrev: ↑ons 23 mar 2022, 10:37 Nice. Finns det någon fördel med att nyare dieslar spridare är så känsliga, eller är det bara ett sätt att få oss att vara tvungna att köpa högt beskattad diesel?Finns säkert många fördelar. Nyare bilar tenderar ju att ha lägre förbrukning, lägre utsläpp osv. Toleranser och styrningar måste man väl offra för ovan nämnda fördelar. En gammal D24 går ju köra på "graden värre" spillolja, hydraulolja... ja de tuggar i sig vad man än tankar i, vilket man kanske inte ska servera en D5a, medan den går att köra på matolja osv.
Nice, du verkar ha koll. Tack för svar!
panth0n skrev:Jag är lite sugen på att köra på gammal frityrolja från någon mack eller McDonalds. Borde ju kunna få det gratis av dem. Vilken bil kör du på matolja med och hur länge har du kört på det? :)JauhnDoge skrev: ↑ons 23 mar 2022, 10:37 Nice. Finns det någon fördel med att nyare dieslar spridare är så känsliga, eller är det bara ett sätt att få oss att vara tvungna att köpa högt beskattad diesel?Finns säkert många fördelar. Nyare bilar tenderar ju att ha lägre förbrukning, lägre utsläpp osv. Toleranser och styrningar måste man väl offra för ovan nämnda fördelar. En gammal D24 går ju köra på "graden värre" spillolja, hydraulolja... ja de tuggar i sig vad man än tankar i, vilket man kanske inte ska servera en D5a, medan den går att köra på matolja osv.
Nice, du verkar ha koll. Tack för svar!
Men vad är det för mening med alla miljöfinesser om man ändå tankar fossil diesel? Min matolja har varit ett par vändor i fritösen för att mätta många magar, och sedan mättar den mitt bilbehov
JauhnDoge skrev: ↑ons 23 mar 2022, 22:08 Jag är lite sugen på att köra på gammal frityrolja från någon mack eller McDonalds. Borde ju kunna få det gratis av dem. Vilken bil kör du på matolja med och hur länge har du kört på det? :)V70 D5, D5244T dvs gamla 163hk D5an med matarpumpen, egenbyggd förvärmning och fimpad pump i tanken. Kört ett år (en sommar och höst). Vintern är nej-nej, svårt att få det att fungera med den höga procenten olja. Kanske 30-40%? Inte prövat...
panth0n skrev:JauhnDoge skrev: ↑ons 23 mar 2022, 22:08 Jag är lite sugen på att köra på gammal frityrolja från någon mack eller McDonalds. Borde ju kunna få det gratis av dem. Vilken bil kör du på matolja med och hur länge har du kört på det? :)Alright, och du är nöjd hittills? :D
Jag har D3 2,4L 163 hk 2007. Har vi månne samma motor då? Volvos D-benämningar är ju det mest ologiska som finns :p
panth0n skrev:D3 på 2,4l från 2007? Nu har vi ett par saker att reda ut!![]()
Vi har ej samma motor. Jag har en D5244T som satt i bilarna från 2001-2005. 2.4l D3 från 2007 finns inte. PMa regnr om du vill så kan jag kolla vin och se vad för motorkod du har.
Har du en V70N eller en v70II även kallad Fas2 eller V70III?
D3 kom nämligen år 2010 för 2011års modell och består av motorerna D5204T, D5204T2 eller D5204T5 och dessa är ju på 2.0l, inte 2.4l, och är rustade med en CP4-pump till skillnad från de gamla D5orna som alla har CP3.
Har du möjligtvis fyrhjulsdrift? Då kan du ha D5244T16 eller T17 som var nerstrypta D5or, men dessa satt i bilar som tillverkades efter 2010 har jag fattat det som.
Förresten är det bara D5244T med den lille puckeln på CP3an (såldes t.om. åmo 2005) som går att köra på olja utan större modifikationer. Hört att det går att bygga om de senare 163ornas & 185ornas pumpar och det låter inte alls omöjligt, men det har jag aldrig provat så vågar inte säga bu eller bä..
Lucif3r skrev:Äh, allt är enkelt fixat - sälj nya skrotdiseln, köp en gammal diesel, och lägg översköttet på gammal frityrolja - du kan nog nog köra bra jäkla långt innan du gjort slut på pengarnaDet kan vara nåt! :D![]()
Köp en -92 eller äldre så smiter du ju undan skatten också! Finns ju massvis med pengar att spara på att köra lite äldre bilar
Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]