Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TEDDYS
Har en v70XC -99 och skulle vela koppla in en STC/Tracs knapp de är färdigdraget från fabrik och knappen har jag köpt och kopplat in men inget händer åkte till Volvo och kollade om de var någon mjukvara men de fanns ingen och dom fattade ingenting och bad mig lägga en tråd här. Har ju sätt flertalet Volvos både v70 och xc70 från 99 som haft denna knapp fungerande. men va gör jag nu?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tror inte det är så enkelt tyvärr, du lär få byta ABS-boxen med till en med tracs/stc. Vet inte om du även behöver byta hela ABS-enheten eller om alla enheter är förberedda med ventilen för TRACS. Tänk på att det skiljer på boxarna mellan årgångarna 98-99. Är det en tidig 99a med det mekaniska gasspjället (vajer) så kan du enbart ha TRACS på den. :-)
av SubMarine
Vad jag sett när jag undersökt samma sak för min V70 -99 så måste man byta ABS-box samt ABS-ventilpaketet.

Är det bromsfunktionen eller motorstyrningsfunktionen av STC du vill ha eller både-och?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är helt olika ABS-system på STC/TRACS mot dom utan. Det är även skillnad om man har AWD eller ej.

Bara för att kablaget finns där betyder så det inte att allt är likadant ;-) Visst kan du byta ut hela systemet till ett med tracs/stc, men det är ju inte det minsta jobbet man kan göra direkt... Billigt lär det inte vara heller.

Och bara för att vara extra dryg, TRACS och STC är olika system. Dom fyller samma funktion, men det är likväl olika system. TRACS är föregångaren till STC, fanns som tillval mellan typ 95 och halvvägs in på 99. Därefter tog STC över(i samband med 4-krets ABS om jag minns rätt?). Systemen är inte kompatibla utanför sina årsmodeller.

Så för att eftermontera TRACS eller STC så måste man veta vad man har nu, för att veta vilket system man kan montera. Har man en 00a eller 97a är det enkelt att veta, har man däremot en 98-99 krävs det att man tar reda på det själv.
Sen måste man jaga fram en bil som har motsvarande delar, fast i TRACS resp. STC-utförande, och plocka delarna från den.

För att riktigt krångla till det så finns det alltså 8 olika tänkbara modeller av ABS-box till 85x70-serien(2st för FWD utan tracs/stc, 1st för FWD med tracs, 1st för FWD med STC, 2st för AWD utan stc/tracs, 1st för AWD med tracs, samt 1st för AWD med STC).
Alla parametrar måste stämma överrens med din bil för att ha en suck att fungera. Kan ta min V70 som exempel, en framhjulsdriven V70 -97. Jag vet att bilen är äldre än STC, dvs det fanns bara TRACS den årgången. Jag vet även att det är en FWD. Det betyder att jag måste leta reda på en ABS-box(med tillhörande ventilpaket) från en FWD TRACS-utrustad bil, om jag vill eftermontera antispinn.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]