Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Har en V70 2.5t -99 med nya motorn (elspjäll och VVT på avgaskam), kan den heta B5254T? Har tidigare bytt kamrem på vitblock med & utan VVT, dock har jag inte använt tolkar. På denna använde jag tolkar då jag har anledning att misstänka att en kam står fel.

När jag drar runt motorn efter installation av den nya remmen passar inte kamaxeltolken längre. Det verkar som att avgaskammen (med VVT) inte riktigt roterat ett varv när insugskammen gjort det. Markeringarna på dreven verkar fortfarande vara i synk däremot vilket känns märkligt.. Drevet har rört sig mer än kammen pga. VVT? Jag har följt instruktionerna och satt på kamremmen med det fjädrande VVT-drevet vridet max medurs så att fjädern bottnar helt. Ska det vara så här?

Dessutom: Visst behöver inte VVT nollas vid kamremsbyte, det räcker väl att nolla kamaxeln och sedan montera kamremmen som jag gjort med drevet max vridet medurs.
IMG_2182.JPG
IMG_2182.JPG (2.56 MiB) Visad 1617 gånger
Tack på förhand //Leo
Har du dragit medsols hela tiden på vevaxeln tills du nått markeringarna eller har du råkat dra förbi noll-markeringen och sedan backat? Du skriver att kamaxeln inte roterat ett helt varv men på bilden måste den roterat mer än ett helt varv då vevaxel och kamaxlar roterar medsols sett från framsidan på motorn.
SubMarine skrev: ons 16 feb 2022, 19:52 ..vevaxel och kamaxlar roterar medsols sett från framsidan på motorn.
"medsols sett från framsidan"? Det är ju en tvärställd motor :oops:
Antar att du menar medurs sett från kamremsänden, vevaxeln roterar ju åt samma håll som hjulen.. Utom då man har backen i :-D
Baksidan på en förbränningsmotor är där kraften tas ut, d.v.s. svänghjulssidan i detta fallet. Detta ger oss att framsidan är den sida där kamdrivningen sitter. Det spelar alltså ingen roll hur motorn i sig är monterad i bilen :)
SubMarine skrev:Har du dragit medsols hela tiden på vevaxeln tills du nått markeringarna eller har du råkat dra förbi noll-markeringen och sedan backat? Du skriver att kamaxeln inte roterat ett helt varv men på bilden måste den roterat mer än ett helt varv då vevaxel och kamaxlar roterar medsols sett från framsidan på motorn.
Jag tror bilden är tagen utan att jag passerat nollan och backat, men får nog dubbelkolla det eftersom du har rätt i att avgaskammen roterat för mycket och inte för lite måste jag nästan vridit för mycket, backat varpå VVT-drevet flyttats från max medurs (spänd fjäder) till viloläge, medan själva kammen stått still. Eller finns det någon annan förklaring?
IMG_2182 (4)_LI.jpg
IMG_2182 (4)_LI.jpg (4.73 MiB) Visad 1476 gånger
//Leo
Om du drar runt motorn igen och stannar precis på 0 så borde kammen stå i våg på baksidan om det är som vi nu misstänker. Inga problem för styrsystemet om kammen inte ligger mot det mekaniska ändstoppet, det blir ju precis vad som hela tiden sker när VVTn backar eller avancerar kamaxeln i förhållande till vevaxeln. Har du VIDA kan du även läsa ut adaptionsvärden där för att se hur rätt eller fel det står.
Uppdatering:
Ny kamrem på - motorn teststartad utan problem. Som SubMarine sa så hamnar kammarna rätt igen om man drar runt motorn ett varv. Jag hade inte dragit tillbaks motorn själv utan den fjädrar tillbaka själv om man släpper spärrskaftet på fel ställe. Får leka lite med vida och se om jag kan dubbelkolla med adaptionsvärden :-D

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]