Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har införskaffat en 854 SE från 1996 som har immobilizer i nyckel (sen 96a) som jag ska ha som första bil efter jag har tagit körkort!
Bilen kom utan larm eller fjärrstyrt centrallås, men jag försöker installera larm+c-lås (VGAII)
Jag har alla komponenter installerade i bilen, huvlås och larmtuta (tagen från en s70)
210-211 relä och glaskross sensor, larmdiod hade den redan då den har ECC!
Jag fick tag på den sista pussel biten (VGAII fjärrkontroll) för minde än en vecka sedan

Det problemet jag har nu är att ingenting händer, bilen beter sig som den inte har larm alls, ingenting med larmet är funtionellt, vanliga centrallås med nyckeln i dörren fungerar, Immobilizer fungerar och bilen kan starta/köra!

Är det något jag saknar eller har gjort fel? har kollat överallt efter mitt problem men har ej hittat något, jag har tre larm relä totalt som jag har testat, två med art.nr 91 48 882 och ett med art.nr 91 66 157!

Det enda liv jag har fått ur systemet är med ett av 91 48 882 relä som hade blivit aktiverad från bilen den var tagen ur så den var permanent larmad.

Jag håller på att slita ut håret över detta, jag fattar inte vad som är fel.

Jag och min pappa har kollat med Volvo System Tester OBD skanner som är för 850 och det enda vi har fått upp ur immobilizer 1 är "huvlås ej anslutet" vilket är inkorrekt eftersom vi har verifierat att den funkerar tack vare det dåliga reläet och har kollat med multimeter

Jag har också försökt med att vigga or dra ut och in på säkring nr.6 utan resultat, har också kollat resten av säkringarna och dom är hela

Har kommit till det stadiet nu när jag har inte direkt några andra val än att skapa ett konto här och skicka ett S.O.S till er på jagrullar!
Tack så jätte mycket i förväg
Användarvisningsbild
av Perra83
På min 854 Turbo -95 gick det att vrida på tändningen fem gånger i följd och vid femte gången skulle man lämna tändningen på och då skulle larmdioden blinka, då trycker man på stora knappen på fjärren och sedan slå av tändningen. Då va allt programmerat. Kan hända att det fungerar olika mellan en 95 och 96.
Jag bytte stora larmreläet 210 211, satte in glaskross på vindrutan, monterade tuta och bytte huvlåset, det fungerade direkt. Kan hända att nån kabel kopplades ihop under ratten eller nått minns inte i detalj då det är 18år sedan ja satte in larmet.
Detta har jag provat ett flertal gånger med alla 3 reläerna jag har och ingenting händer. Bilen beter sig som om den bara har startpluggen 210 inkopplat och inget mer. Jag har börjat misstänka att det kanske är något fel i bilen själv eftersom jag har ej kunnat hitta någon annan som har just detta problem.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]