Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slawi
Hej
Efter att bilen (S70 -00 )stått orörd några veckor upptäckte jag att fotutrymmet på passagerarsidan var helt fyllt ca 6-8 liter ! med vatten. Verkar som det kommit in via taket, nån som råkat ut för nåt liknande?

//Slawi
av Rådlös
Via taket??? Har du taklucka?
Det finns andra möjligheter. Genom friskluftintag, läckande fönster- och dörrlister, och för all del genom vindrutans lister. Har du kollat så det inte är glykolvatten från värmeelementet?
av Slawi
Nej ingen taklucka o inget kylvatten
Visst, det hade regnat en del men absolut inget skyfall
alltså när jag bromsade/svängde efter att jag hade öst/pumpat bort vattnet så droppade/rann det från innertaket i framkant
Bilen hade stått i svag utförslutning, så det känns som vattnet har kommit in bakifrån
Lister etc ser felfria ut
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lyft på gummilisten ovanför vindrutan och kolla hur plåten ser ut under listen. Inte helt ovanligt att det rostar hål precis där torkarna vänder och dumpar saltvattnet som sen följer med fartvinden upp över gummilisten och in under den..

Dessutom blir det stopp i dräneringsslangarna från luftintagslådan framför vindrutan med tiden. Och då bräddar vattnet över och rinner in i ventilationssystemet. Det sitter två slangar på vardera sidan, en från plastlocket och en från botten på lådan. Idiotiskt nog sitter slangarna fastsatta med buntband i nederänden som går IGENOM hål tvärs genom slangarna. Fungerar perfekt som fälla för tallbarr och annat skräp :bored:
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Hur ser det ut under plastlisterna eller vad det nu är på taket på en S70 kan det läcka där?.
Som det kan göra under tak bågarna på V70 gen1.
Rotade aldrig där uppe på S70 GLTn jag hade innan.
av Slawi
Man tackar för tipsen, ska kolla listerna etc lite noggrannare
Min tanke hamna också på listerna som sitter på taket, kan det läcka via dom ? nån som vet

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]