Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej,

Jag är på jakt efter nya stolar fram och sätena bak till min S70-98, de jag har nu är tråkiga halvbeige, och tänkte byta till helskinn istället.

jag trodde att det skulle vara nästan "plug&play" med tanke på att S/V70 97-00 är samma generation, men riktigt så lätt var det tydligen inte. sad

min är alltså en 98:a, den har airbags i stolen som avlöses mekaniskt, de stolar jag är intresserade av är från 99 och airbags där är elektroniska.
har googlat runt och hittat folk som försökt göra tvärtom - nyare bil men byter till stolar från en 98:a och fått felkoder som inte går att ta bort för att det saknas airbags.

tänker att det *borde* väl inte vara något problem för mig? jag har ändå inga elektroniska stolar med elektronisk airbag nu, så jag borde inte få någon felkod..right..?
också fått höra från ett hörn att det inte ska vara något problem med att få stolarna att passa i fästena i golvet och med bälten och så, men från ett annat hörn har jag fått höra att det är nästintill omöjligt. någon som har mer koll och kan ge ett rakt svar på vad det är som gäller egentligen? :(

supertacksam för svar !!
Du får inte airbag fungera i stolarna men i övrigt så är det bara montera dit sakerna om du köper från samma kaross dvs s70/s70 .
Är 99% säker att infästning är exakt detsamma. Däremot är jag inte säker på att V70 har samma baksäte som s70 och ryggstödet lär nog skilja.
Jag klantade mig och köpte stolar från 98 så flyttade över klädseln istället. Mycket jobb men airbag fungerar :-D
ooh tack!
att inte airbag i stolarna funkar gör mig inte så mycket så det är lugnt
är 98 och 99 från en s70, så funkar fästena osv på samma sätt så kör jag nog på det och åker o köper dom imorgon, tack för svaret. :)
men wooow, ja alltså om det nu mot förmoad inte passar så kan jag alltså klä om dom istället? superbra att veta. guld värt!
Det ska sitta en pryl som man kan spärra mekaniska airbagen med på sidan av stolen .
Men de löser inte ut så lätt. Jag testade på skoj hissa upp stolen med trucken på jobbet ca 10 meter i luften och släppte ner och den löste inte ut. Den löste endast ut när jag slog hårt med hammare på " utlösaren".

Ska man klä om så är det bra veta att det skiljer i avstånd mellan hålen på nackstöden men det finns uttag så man kan flytta hylsorna som låser pinnarna på nackstöden. Det är en del jobb flytta över så man bör veta vad man gör..
gubbstrutt skrev:Har hört att man ska hantera säten med mekanisk utlösning med viss respekt.
Visst ska man det, men innanför plasten/"facket" på stolen sitter ett rött säkerhetshandtag som man sätter över utlösaren. Men som nexus säger så krävs det duktig kraft för att lösa ut den, och "smällen" måste pricka mitt på. Det är därför 85x70 har en stor "böld" i nederkant på B-stolpen, som är där just för att utlösaren ska aktiveras oavsett hur långt fram/bak stolen är justerad.
900-serien t ex saknar ju denna böld, så det finns vissa lägen där stol-kudden faktiskt inte löser ut i en krock. Det är väl baksidan med att stoppa in nya säkerhetssaker i en kaross som inte är byggd för det från början :)

Jag vill påstå att dom mekaniska stolarna är säkrare att hantera än dom elektriska, som kan lösa ut med lite olycklig statisk elektricitet.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]