Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har en V70 -98 som har stått stilla i tre år, nu skulle vi starta den då dottern vill ha den som första bil.

Bilen har stått utan batteri hela tiden nu när vi satte i ett nytt batteri och skulle slå i lite ny bensin så upptäckte vi att tanklocket inte gick att öppna men knappen på dörrsidan prövade ändå att starta den men startmotor slår inte till även om alla tändnings lampor lyser som dom ska.

Prövade att låsa med fjärrdosan men inget hände bytte batteri i båda dosorna men ingen skilnad.

Nu undrar jag om det kan vara så att dosan och bilen har förlorat kontakten med varandra då bilen stått strömlös så länge och isf hur kan man göra för att dom ska börja "prata" med varandra igen.
Vad jag vet ska inte startspärren blockera startmotorn, då är det något annat fel..
Startspärren stänger väl bara av bränslepumpen på den årgången.
Om dosan inte fungerar låter det som fel på larmet, vet faktiskt inte om larmet kan hindra start. Men återigen, startmotorn borde gå runt ändå. Låter som något större elfel..
Kolla batterikablar, jordflätor och huvudsäkringar först, sen startmotor och tändningslås. För det finns väl ström i det nya batteriet :oops:
Oxid i polskorna?
Skulle ju kunna vara ärg på kommutatorn i startmotorn efter så långt stillestånd, man skulle behöva rotera axeln lite men det kanske kräver att man tar ner startmotorn?
Klickar det i solenoiden? Den drivs nog i princip direkt från tändningslåsets läge III. Möjligen någon huvudsäkring på matningen från batteri till tändningslås, jag kan kolla schemat i Haynes..
Vill börja med att tacka för alla tips och idéer.

Här kommer en uppdatering om mitt problem jag har ärligt inte en aning om vad jag gjorde för att få igång den.

När jag tidigare I veckan prövade att starta den igen så funkade allt som vanligt tanklock gick att öppna larm dosorna funkade som dom skulle och start motorn gick runt och den lever igen 😊

Begriper ärligt talat inte vad som kan ha varit fel känns nästan som om den bara behövde lite tid att vakna till liv igen efter så lång tid i dvala 😜

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]