Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
gubbstrutt skrev: Kolla om du får ut nåra felkoder det är väl en 850 du har vet inte om uttaget sitter i bilen eller om du får kolla blinkkoder från motorrummet.
Sitter i bilen på -96or(och nyare). Däremot läses dom ju ut med hemmabyggd läsare likt gamla blinkdosan udner huven.
av Amos820
Tack för svaret, bägge två! :)

Jag ska kolla tomgångsmotorn i helgen, felkoder kan jag inte läsa ut då jag inte har byggt felkodsläsaren än. Det kommer, men jag vill inte betala 150 spänn i frakt för en lysdiod så det blir först när jag svängt förbi någon elektronikaffär ;) Har ingen lamptändning dock.

Återkommer med svar här när jag vet vad som felades (eller med fler frågor) :D
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Lucif3r skrev:
gubbstrutt skrev: Kolla om du får ut nåra felkoder det är väl en 850 du har vet inte om uttaget sitter i bilen eller om du får kolla blinkkoder från motorrummet.
Sitter i bilen på -96or(och nyare). Däremot läses dom ju ut med hemmabyggd läsare likt gamla blinkdosan udner huven.
Ok då har man lärt sig nått nytt :-) har aldrig haft nån 850. Och 940in jag hade var en 92a.

Edit har Erik haft nått mer bekymmer med detta?.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Näe den enda 850 jag haft var ju en -95a, så den hade ju blinkdosa under huven. Men OBDII-uttag kom på alla volvos -96, dvs 940, 960 och 850. Men samtliga var ju fortfarande mer eller mindre en blinkdosa i grunden, därav fungerar det att göra egen läsare. Undantaget är Motronic4.4-styrsystemet, som kom -96 på 960 och 850GLT. Kringutrustningen blinkas dock fortfarande ut på dom också.¨
S/V70 var den första modellen som fick "all utrustning" "riktigt" kopplat till OBDII, dvs kräver läsare/programvara....... Med undantaget för Fenix5.2-styrsystemet, som fortfarande måste blinkas ut :P

Ah... 90-tals bilar.... dom är roliga dom :-D
av Amos820
Pga anledningar (lathet) har jag inte kommit mig för att kolla mer på bilen förrän idag, har kört runt med min hopplösa tomgång.

Gjorde rent tomgångsmotorn medelst bromsrengöring, tryckluft och försiktigt skrapande. Nu fungerar allt perfekt igen, inklusive den där härliga placeboeffekten att jag tycker motorn går lite jämnare överlag. 👍

Tack för tipset, gött när det är enkla fel :)
Användarvisningsbild
av Erik Å
gubbstrutt skrev: ons 15 dec 2021, 20:34 Edit har Erik haft nått mer bekymmer med detta?.
Nä, inte efter hård reset / nollställd adaptering (batteri bortkopplat 1 min) :-)
Men tomgången är lite drygt 880, kanske borde jaga vakuumläckor..?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Du kan ju ta dig en titt på det. På S70in jag hade med samma motor som du har stod varvräknaren på 850 rpm såg det ut som.
Möjligt att det kan variera lite från bil till bil även fast det är samma.
Jo undrar har du det spjället magneti marelli eller hur fan det stavas med vita lappen på ännu?.
Användarvisningsbild
av Erik Å
gubbstrutt skrev: lör 08 jan 2022, 23:54 ..Jo undrar har du det spjället magneti marelli eller hur fan det stavas med vita lappen på ännu?.
Jag köpte ett ombyggt till beröringslösa givare från Atech2 för drygt 10 år sen.. ETS-felkoden kom faktiskt från lägesgivaren på kopplingen visade det sig men jag antar att spjällhuset skulle ha gett upp förr eller senare. Var nog en bit över 20k då.. En del spjäll gav ju upp redan vid 5k
Jag räknar kallt med att det ombyggda ska klara 100k :-D

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]