Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Körde hem en XC70 2.5T -00 igår, och när jag stängt av bilen hör jag ett surrande ljud som inte gav med sig förrän efter ca 15 minuter.

Ljudet kommer från området kring påfyllningsröret för spolarvätskan, alltså på passagerarsidan långt fram mot framlyktan. Ett snabbt surrande/tickande, ("brrrrrrr").

Jag är ny på Volvo, iallafall modeller nyare än -90.. Vad sitter här som kan låta på detta sättet? Det låter inte med tändningen igång, eller på tomgång, utan enbart när man kört den en bit, och sedan stängt av bilen.

Några tips?
Nje inga tips egentligen men där har ja för mig att spolarmotorn för bakrutan sitter o motor för strålkastar torkaren om du har såna. Även pumpen till vindrutan sitter bakom inner skärmen Borde inte låta om de grejorna med tändning av o utan att man rör nåra spakar. Bara lite spekulering det finns säkert fler grejor.
Andreas7777 skrev: mån 03 jan 2022, 16:47 Det kommer inte från strålkastaren? Har ett ljud som visade sig vara höjdinställningen för Xenon-ljuset som spökar efter avstängd motor, men det låter inte konstant i flera minuter utan några sekunder i taget.
Det är vanliga halogen-lampor, och höjdinställningen är inte automatisk, där har jag redan varit och bytt ett par lampor :)

gubbstrutt skrev: mån 03 jan 2022, 16:36 Nje inga tips egentligen men där har ja för mig att spolarmotorn för bakrutan sitter o motor för strålkastar torkaren om du har såna. Även pumpen till vindrutan sitter bakom inner skärmen Borde inte låta om de grejorna med tändning av o utan att man rör nåra spakar. Bara lite spekulering det finns säkert fler grejor.
Jag har också varit inne på spolarpump. Tänkte dra säkringen till den och se vad som händer. Dock stämmer inte instruktionsboken överens med säkringarna i bilen, så där måste jag googla lite. Måste även kolla efter någon sprängskiss eller ritning så jag förstår vart pumpen/pumparna sitter, så jag inte river ner prylar i onödan. Har försökt söka på forumet, men utan framgång.
Andreas7777 skrev: tis 04 jan 2022, 16:52 Har du krupit in under bilen och tittat på undersidan av spolarbehållaren, där sitter pumpen på vissa modeller.
Ja så gott jag kan, verkar sitta två pumpar under. En bak mot brandväggen och en fram mot stötfångare i underkant. Börjar med att dra säkringen och se vad som händer, ska vara förstå vilken säkring det är först!

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]