Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej.

Jag måste byta mitt spjällhus på min bil :-(

Då är frågan om man köper ett begagnat är man tvungen att koda in detta hos en Volvo verkstad eller kan någon annan verkstad göra det?

Och är det något speciellt man måste tänkta om man köper ett begagnat spjällhus?

Det är en Volvo V70 -99 165 hk det gäller.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om du köper ett hus från en bil av samma årsmodell och samma motor, så minskar risken att du behöver kalibrera det. Men det är ingen garanti...

Ska du prompt köpa ett begagnat spjäll så se till att det åtminstonde har gul etikett och inte vit.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Har du testat att rengöra det gamla?
Ta loss det och gör rent. Brake cleaner funkar bra. Ofta funkar det efter det. Förmodar att bilen hackar och kanske även död vid inbromsning...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av pop
Lucif3r skrev: tis 14 dec 2021, 13:59 Om du köper ett hus från en bil av samma årsmodell och samma motor, så minskar risken att du behöver kalibrera det. Men det är ingen garanti...

Ska du prompt köpa ett begagnat spjäll så se till att det åtminstonde har gul etikett och inte vit.
Man tackar så mycket för svaret.

Behöver inte vara ett begagnat men var har du för förslag annars till mig.? :-D
av pop
GLIZ skrev: tis 14 dec 2021, 15:08 Har du testat att rengöra det gamla?
Ta loss det och gör rent. Brake cleaner funkar bra. Ofta funkar det efter det. Förmodar att bilen hackar och kanske även död vid inbromsning...

Har faktiskt inte tänkt på att rengöra det. ;-) Det kan kanske funka om jag har tur. :-)

Bilen går väldigt lågt ner i varv när man motorbromsar men den dör inte men skorrar och lever bus.

Motorn går riktigt jämt och bra på tomgång för övrigt och den hackar absolut inget heller. :-D

Men när jag statar farthållaren så börjar ets lampan lysa och den fungerar naturligtvis inte heller så därför tänker jag på att det kan vara spjällhuset som spökar. :nerd:
Användarvisningsbild
av GLIZ
Min förra S80 va likadan, nära död tills den började dö. Läskigt dom första gångerna. Tvättade spjällhuset och sprayade med brake cleaner. Bilen dog inte en gång till vid motorbromsning.

av pop
GLIZ skrev: ons 15 dec 2021, 15:53 Min förra S80 va likadan, nära död tills den började dö. Läskigt dom första gångerna. Tvättade spjällhuset och sprayade med brake cleaner. Bilen dog inte en gång till vid motorbromsning.

Det är lite läskigt när den börjar att dö ibland ja :x

Ska testa att rengöra den istället till att börja med .

Rättare sagt verkstad killen får testa det menar ja :-D ;-)

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]