Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kolbaz
Det är lite krångligt att förklara, men ett försök: Ibland när jag kör på låt oss säga en raksträcka beter sig bilen konstigt på tvåans, treans och ibland fyrans(som jag upplever det). Ettan är inga problem men när man växlar upp till tvåan är det c:a 10 sekunder som bilen är slö så in i helskotta, lite som om hon inte riktigt orkar men hon försöker. Efter c:a 10 sekunder är det precis som en klonk och bilen springer iväg som den aldrig gjort annat. Samma sak händer vid trean och fyrans växel. Har sökt lite på forumet och inte hittat nån som beskriver just detta syndrom. Nån som har förslag? Första gångerna det hände funderade jag på om det kunde vara att förgasaren var iskall men det främträder även när den är varm. Förslag?

Ha d
av *pettson*
Kolbaz skrev:Det är lite krångligt att förklara, men ett försök: Ibland när jag kör på låt oss säga en raksträcka beter sig bilen konstigt på tvåans, treans och ibland fyrans(som jag upplever det). Ettan är inga problem men när man växlar upp till tvåan är det c:a 10 sekunder som bilen är slö så in i helskotta, lite som om hon inte riktigt orkar men hon försöker. Efter c:a 10 sekunder är det precis som en klonk och bilen springer iväg som den aldrig gjort annat. Samma sak händer vid trean och fyrans växel. Har sökt lite på forumet och inte hittat nån som beskriver just detta syndrom. Nån som har förslag? Första gångerna det hände funderade jag på om det kunde vara att förgasaren var iskall men det främträder även när den är varm. Förslag?

Ha d
Okej vi reder ut lite.. Först av allt.. du har ingen förgasare så den iden skippar vi. :wink:
Sen är det så att GLT maskinerna är såna att dom har ett varierbart insug. Det sitter ett spjäl som rör sej för att göra insuget långt eller kort.
Ett långt insug ger vrid men inte nån acelleration. Ett kort insug är bra när man varvar men klarar inte vrid.
Så det du förhoppningsvis upplever är att du vid runt 3500-4000 rpm får ett ordentligt drag i maskinen. Det är ungefär då som spjället slår om.
av Kolbaz
Japp, där ser man vad man lär sig efter att ha kört en 345:a under en längre tid! Det är väll därför vi har forum så nötter som jag kan lära mig något! Hehe :D

Så du menar att detta är någonting jag skall vänja mig vid? För vad jag upplever är att det är precis som om det är någonting som slirar precis dom där tio sekunderna i kraftöverföringen. Den har ju ett par mil på nacken och skall väll gå några till tänkte jag. Vad jag kan förstå är inte lamellerna bytta på ett bra tag, det kan inte vara dom som slirar? För bilen har väll lameller i alla fall?

Ha d gött
av *pettson*
Kolbaz skrev:Japp, där ser man vad man lär sig efter att ha kört en 345:a under en längre tid! Det är väll därför vi har forum så nötter som jag kan lära mig något! Hehe :D

Så du menar att detta är någonting jag skall vänja mig vid? För vad jag upplever är att det är precis som om det är någonting som slirar precis dom där tio sekunderna i kraftöverföringen. Den har ju ett par mil på nacken och skall väll gå några till tänkte jag. Vad jag kan förstå är inte lamellerna bytta på ett bra tag, det kan inte vara dom som slirar? För bilen har väll lameller i alla fall?

Ha d gött
ja alltså... vi kanske ska reda ut om det är i motorn eller om det är överföringen...
Först av allt.. du har en varvräknare?.. Mellan vilka varvtal händer det här?..
Händer det lägre än 3000rpm så är det inte växlingen på insuget du känner.
MEN du kan enkelt kolla kopplingen..
åk på 3:Ans växel.. lägg dej på kanske säg 70?
trampa gasen i botten.. när bilen börjar dra, frikoppla hastigt och släpp pedalen (bara kliv av den) om det tar en halv sekund innan bilen drar igen så är allt okej..om bilen fortsätter slira på kopplingen är den INTE okej. Om det tar längre tid än säg 5 sek att greppa igen så är den i riskzonen.
av Kolbaz
I och med att det gradvis har blivit värre och att bilen hackar mer distingt tänder den inte riktigt. Går numera i regel på tre-fyra cylindrar. Byta tändstift och tändkablar? Räcker de?
av *pettson*
Kolbaz skrev:I och med att det gradvis har blivit värre och att bilen hackar mer distingt tänder den inte riktigt. Går numera i regel på tre-fyra cylindrar. Byta tändstift och tändkablar? Räcker de?
gör så att du tittar i fördelarlocket först ser det bra ut?.. Isåfall börjar du från locket och utåt. Tändkablar typ mekonomen och liknande är runt 1200kr.

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]