- ons 08 dec 2021, 14:18
Har köpte en V70XC och den låter rejält. Säljaren sa att det var en c-klämma vid y-kopplingen som skakat isär. Men när jag lyft på bilen för att kolla hur avgassystemet ser ut så kliar jag mig i huvudet. Det finns ingen Y-koppling utan avgaserna verkar gå in i den vänstra dämparen och sedan vända och gå över till höger ljuddämpare. Förstår inte riktigt hur detta är tänkt att fungera.
Är det tänkt att de avgaser som inte hinner ut ut vänstra dämparen spiller över i höger dämpare?
Det är hur som helst från den vänstra ljuddämparen oljudet kommer. Själva slutröret ut från denna ljuddämpare ser ut att rostat av. Förstår dock inte att den lilla rörstumpen på 6 centimeter ska göra ett så stor skillnad ljudmässigt?
Skull jag kunna skippa 2 ljuddämpare och istället sätta en större på vänster sida?
Är det tänkt att de avgaser som inte hinner ut ut vänstra dämparen spiller över i höger dämpare?
Det är hur som helst från den vänstra ljuddämparen oljudet kommer. Själva slutröret ut från denna ljuddämpare ser ut att rostat av. Förstår dock inte att den lilla rörstumpen på 6 centimeter ska göra ett så stor skillnad ljudmässigt?
Skull jag kunna skippa 2 ljuddämpare och istället sätta en större på vänster sida?