Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av filiphult
Hej! Jag har en Volvo 850 2.0 turbo som jag tänkte byta kamrem på. har kollat lite videor och annat och ingen av dem visar användning av någon tolk. Är detta verkligen nödvändigt och isf hur gör man med tolken?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ska man göra det 100% så lär man ha 2 tolkar. Men det går att byta utan att använda tolkar om man håller koll på markeringar / gör egna markeringar och trär på remmen så man får allt slack vid spännaren.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men även om man sätter remmen precis som den förra satt, så betyder det ju inte att det är rätt. Finns inget som säger att förra bytet gjordes helt 100, eller bytet innan dess, eller innan dess, osv, så det bästa resultat man kan få utan tolkar är "lika fel som innan".

Det kanske duger för vissa, men själv anser jag det är värt varenda minut extra det tar att använda tolkar, då får man verkligen allt helt 100% rätt.

Använda tolkar är enkelt, bort med fördelaren, rotorn, fästet för rotorn, kamaxelgivaren, givarskivan, fästet för givarskivan och motorfästet, snurra motorn tills tolkarna passar i kamaxlarna(går dom inte få att passa så är det redan där ett bevis på att motorn inte är rätt ställd sedan innan), lossa startmotorn, skruva loss en plugg och pilla i vevlåsningen.

Låter betydligt värre än vad det egentligen är. Det är väl typ 10 bultar totalt man måste lossa.
av filiphult
Tack för förklaringen! Jag ska fundera lite på hur jag väljer att göra. Första gången någonsin jag byter en kamrem så jag kanske gör på de enklare sättet nu. Låser kamdreven så de sitter nu och sätter på en ny rem, när jag sedan har lite mer erfarenhet och känner mig redo så ska de väll gå att justera med hjälp av tolkar efteråt
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Glömde säga att om tolkarna inte passar i kamaxlarna genom att rotera motorn(dvs, inte står rätt i förhållande till varandra), så lär man "givetvis" ta bort remmen och finrotera kamaxlarna tills tolken passar.

Fördelen med att använda tolkar är att det är "idiotsäkert", det går typ inte göra fel.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]