- fre 03 dec 2021, 19:45
#1477070
Men även om man sätter remmen precis som den förra satt, så betyder det ju inte att det är rätt. Finns inget som säger att förra bytet gjordes helt 100, eller bytet innan dess, eller innan dess, osv, så det bästa resultat man kan få utan tolkar är "lika fel som innan".
Det kanske duger för vissa, men själv anser jag det är värt varenda minut extra det tar att använda tolkar, då får man verkligen allt helt 100% rätt.
Använda tolkar är enkelt, bort med fördelaren, rotorn, fästet för rotorn, kamaxelgivaren, givarskivan, fästet för givarskivan och motorfästet, snurra motorn tills tolkarna passar i kamaxlarna(går dom inte få att passa så är det redan där ett bevis på att motorn inte är rätt ställd sedan innan), lossa startmotorn, skruva loss en plugg och pilla i vevlåsningen.
Låter betydligt värre än vad det egentligen är. Det är väl typ 10 bultar totalt man måste lossa.