Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en 855-97 2,5:a.

Satt idag och skulle precis kliva ur bilen, när jag hörde något på radion jag ville lyssna på. (50 sekunder kvar av matchen Brynäs - Mora). Men, radion tystnade och började blinka lite. Smällde till den lite (den har glappat förr), men den slocknade helt. Testade att starta om bilen, men den ville inte starta! Startmotorn gick inte ens.

Räknade till tio, gick in och handlade på affären, och gick sedan ut med matkassen i förvissning om att ni blir det att ringa till en kompis och bogsera hem vraket. Jordningsfel var den spontana tanken.

Men, nu startade den så snällt, men lampan "fel på motorelektronik" lyser. Bilen går rent, och har det rätta draget.

Kan inte förstå vad det har med radion att göra, om det nu inte är en säkring. (Skall kolla i morgon i dagsljus).

I Torsdag bytte jag olja, filter och stift. Funderar på om något kan ha åkt på sniskan då...

Någon med någon idé om vad det är? Eller skall jag åka in till Volvo med den för att betala och se glad ut?
Användarvisningsbild
av Phantom
Läs ut felkoderna bilen ger för att se vad som kan vara fel! Har du ingen egen felkodsläsare har de flesta bilverkstäder en sådan och kan ta fram felkoderna till dig.
Att bilen går fint beror på att ett nödprogram troligen går i bilen, och i vissa fall märks en stor skillnad och i andra märks ingen väsentlig skillnad beroende på vilket fel det är.
Men kolla säkringar är alltid bra att göra...sen läsa ut felkoder om du inte kan se något annat som verkar fel.
Du kan även koppla ur batteriet ett tag och på så vis släcka fellampan. Har du ett fel börjar den lysa igen, annars kan det bara vara något som orsakat att den tändes.

Sammanfattning:
Kolla säkringar
Kopplaur batteriet och nollställ lampan
Börjar den lysa igen, läs ut felkoderna.

Hoppas det var lite hjälp, men att den börjar lysa kan bero på många olika saker :wink:
av Kena
Kan det vara den grova kabeln som förser säkringslådan med kräm som ärgat/glappar?
av Stenövägen29
Kollade säkringarna på morgonen, alla var OK. Kollade stora kabeln också, inga problem.

Lossade batterikablarna en halvtimme medan frukost intogs. Skruvade fast igen och startade. Motorn gick fruktansvärt ojämnt, det luktade bensin och hela bilen skakade i någon minut innan den plötsligt hittade rätt. (Jag var under detta skakande övertygad om att "nu blir det dyrt").

Men, ingen lampa lyser trots varmkörning, provkörning och flera omstarter av motorn. Bilen går som ett spjut.

Radion funkar också... :-)

Hur som, demonen som bosatt sig i min bil är borta. Förhoppningsvis kommer den inte tillbaka. Tack för bra tips.
av Kena
I vilket skick är batteriet?
av Stenövägen29
Kena skrev:I vilket skick är batteriet?
Ingen aning faktiskt. Köpte kärran för några månader sedan, och förutom oljebyte i veckan så har servicen inskränkt sig till bensinpåfyllning. Det har dock inte varit några som helst indikationer tidigare på att batteriet inte vill vara med, trots några riktigt kalla morgnar.
av Kena
Bytte batteri i våras och den enda symptomen jag hade innan det pajjade helt var att när jag vred på nyckeln tog det ca en halv sekund extra innan startmotorn vred.
av Stenövägen29
Kena, du hade rätt. Idag lade batteriet av för gott när jag satt och lyssnade på lunchekot efter lunchen.

Startkablar, en snäll man som tog sig lite tid, och ett nytt batteri på Mekonomen blev dagens händelser med bilen...

Undrar just vad som händer i morgon...

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]