Kollar i Haynes, matning till bakljusen går förbi huvudreläerna när man väljer parkeringljus eftersom det ska kunna tändas utan att ha nyckeln i.. Testa om det fungerar!
Spänning till bakljuset kommer alltid ut på stift 2 på vredets (ljusomkopplarens) kontaktdon:
När vredet står i läge "0" (aut halvljus) eller läge "halvljus" så tas spänning via huvudsäkring F2, via ett av huvudreläerna och sen säkring F26, går in till vredet på pin 7
När vredet står i läge parkeringsljus så tas spänning via huvudsäkring F6 och säkring F8. Går in till vredet på pin 6. Alltså är inget relä styrt av tändningslåset inblandat alls.
Att helljuset inte "fastnar" skulle kunna bero på fel i ljusreläet
eller ljusomkopplaren. Där var vi igen
Funkar inte bakljuset med ljusomkopplaren i läge "parkering" så är det sannolikt fel i ljusomkopplaren!
Jag hade fel om kupefläkten, den ligger på det andra huvudreläet. Det finns två!
Det huvudreläet (nr 55 i Haynes) som är inblandat i belysningen driver även blinkers, backlampor, eluppvärmd bakruta, sätersvärmare mm. Relät styrs direkt av tändningsnyckelns läge II.
Saknas nämnda funktioner så är det antagligen fel på relä eller tändningslås
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65450 mil, borde väl kunna gå 100k. What could possibly go wrong? Oops..

Ny kupefläkt och nytt batteri monterat, rullar igen
