Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ecke38
Håller på att bli galen.
Får inte upp bultarna som håller "sargen" runt oket.
Dom sitter fast nåt fruktansvärt.15 mm hylsa är det.
Har provat värma rost spraymm mm.
Törs man köra med mutter dagare eller går bultarna av då??
Det är fram skivorna..
Häls/Erik 850glt-97
av PatrickS
har du prövat att värma?
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag skulle nog försöka knacka lite på skruvarna och kanske låta rostlösningen verka ett tag.
Beroende på hur högt moment du har på mutterdragaren så behöver du inte dra av skruvarna.
av Fisketorp
knacka med hammare akta så dem inte skadas.
värm som du gjort samt massa rostlösning som får verka.

om du kommer åt så är en förlängare att föredra, kan ju sitta som berget men brukar ge med sig efter ett tag.

Får man inte loss med förlängare, får man då verkligen loss det med en mutterdragare?

//Martin
av *pettson*
först av allt HOPPAS jag att du värmer spindeln.. För värmer du bultarna så sväller ju dom och går ännu trögare..
Men det är bra bultar där och muttersmack är det enda jag använder. Bultarna är nämligen förlimmade med om allt stämmer.
Användarvisningsbild
av Lilja
Om du inte är riktigt svag eller har en väldigt stark maskin klarar inte en muttermaskin mer än du kan dra med ett långt spärrhandtag.
Det man kan göra är antingen som pettson sa att värma spindeln och försökta dra ut den eller helt enkelt värma bulten tills den i princip glöder sen låta den svalna tills den blir helt kall, sen banka på dom med en hammare och dra åt båda hållen så kan jag lova att den släpper. Det som häder när man värmer den är att man spränger bort rosten, men sen måste den svalna igen för som pettson sa blir den större när den blir varm.
Användarvisningsbild
av Nexus
Lilja skrev:
men sen måste den svalna igen för som pettson sa blir den större när den blir varm.
:lol: :lol: :lol: vad pratar ni om nu :wink: :wink:
:oops: kunde ej låta bli :wink:
Användarvisningsbild
av Ecke38
Ok!
tack för alla tips..
Ska ta nya tag snart..
Häls Erik
av *pettson*
grammse skrev:
Lilja skrev:
men sen måste den svalna igen för som pettson sa blir den större när den blir varm.
:lol: :lol: :lol: vad pratar ni om nu :wink: :wink:
:oops: kunde ej låta bli :wink:
lördagkvällar....
Användarvisningsbild
av Ecke38
Hej igen!
Nu har jag bytt skivor.
Gick jätte bra-åkte till en kompis som hade gas...
Ha det så bra...Erik
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]