Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har gjort kamremsbyte på min 850 GLT -97. Jag har bytt vattenpump, rulle och spännhjul. Jag har använt tolkar och allt har gått bra, motorn starta och gick/går fin fint efter bytet. Det jag blev fundersam över var läget på remmen, att den går kant i kant med kamdreven mot blocket, den går i det läget varvet runt, vid vattenpump, spännhjul och löprulle. Remmen går inte emot nåt och den har inte nåt slitage. Är det nån som haft samma problem och vad i så fall var det som var vajsing?
IMG_20210923_203147.jpg
IMG_20210923_203147.jpg (585 KiB) Visad 1147 gånger
Det där har varit uppe förut, om jag minns rätt så det är flänsen på vattenpumpens tandhjul som styr remmens läge inåt mot blocket och någon fläns på drevet på vevaxeln som stoppar åt motsatt håll. Så toleranser på vattenpumpen och även packningens tjocklek kommer in där :P
Tack för svar 🙂

Jag tänkte inte på den delen av kamremmens läge, jag hade all fokus på kamaxlarnas och vevaxelns läge och att allt det blev rätt. När jag var klar och kände mig nöjd och belåten att allt gått bra såg jag den lilla detaljen att remmen inte låg centrerat på dreven, då försvann det förnöjsamma och belåtna 😐. Remmen går inte utanför nånstans och går inte emot nåt så det är ju inga problem tänkte jag först, men det känns nojjigt att tänka på det hela tiden...."är det okej? är det nån fara? Fan, den kommer vandra av!!".....jag får börja felsöka vart problemet ligger 🥱.........
Ser ut så där på min med. V70 2.5 10v ej variabel insugnings eller avgas kam.
Rem kitt bytt av Volvo 2017 1 år före jag köpte bilen.
Ligger den kvar kant i kant vid olika varvtal bör det vara ok.
Antar att remmen låg mitt på förut eftersom du reagerade på detta.
Antar att det kan se olika ut från bil till bil?.
De bilar som har nån variabel kamaxel
kan jag tänka (spekulation) mig att remmen skulle kunna vandra in och ut på eftersom de
har ett eller två sk vvt drev som ofta blir glappa axiellt med oljeläckage som följd .
Det har jag läst här nån gång MEN det gäller inte din bil.

Edit visst kan det läcka vid kamaxel dreven på en motor utan vvt men det är vad jag fattat lite ovanligare.
Som sagt, jag är rätt säker på att det är vattenpumpen som är boven. Tredjepartsleverantörerna har nog inte insett vikten av att remhjulet sitter exakt rätt..
Men hänger remmen inte utanför så är det förmodligen ok.. ;-)
Ok, tack för svar, då godkänner jag också det, inte bara för att jag får höra det av några med erfarenhet och koll på detta, jag måste ju såklart själv godkänna mitt arbete men det känns avsevärt bättre. Jag har kollat allt ett antal gånger, att remmen inte vandrar, den går stabilt i samma läge och inget glapp i rullar så jag sätter en ✅ på kamremsbytet och går vidare till nästa projekt att byta vevhusventilationen.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]