Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av she-man
#146108
Hej igen,

Jag har en 850GLT -97 vars generator började ladda dåligt. Den gav ca 13.5V, vilket ledde till att batteriet blev helt urladdat. Beställde ny laddningsregulator på Bilia, stoppade i den i generatorn och startade med kablar. Ingen större skillnad. Generatorn gav fortfarande inte mer än 13.5V.

Eftersom rotorn (heter det så?) såg väldigt sliten ut så åkte jag ner till skroten och köpte en "ny" generator. Stoppade i min nya laddningsregulator och stoppade i den i bilen och startade med kablar. Resultatet: spänningen låg oftast på ca 13.6V, men "hoppade" mellan ca 13V och, vid höga varvtal, upp emot 14V. Fast hela tiden åkte den upp och ner. Testade även att starta bilen utan batteriet i (för att utesluta konstiga effekter pga att batteriet var helt tomt). Bilen dog så fort jag kopplade bort startkablarna.

Bytte laddningsregulatorn till den som satt i generatorn när jag köpte den på skroten, och då gav generatorn lite mer spänning, oftast drygt 13.7V, men fortfarande hoppade den upp och ner hela tiden. Åter igen testade jag att starta bilen utan batteriet inkopplat. Nu klarade bilen att jag kopplade bort startkablarna. Spänningen betedde sig på samma sätt som när batteriet satt i, hoppade upp och ner, mest kring drygt 13.7V.

Och, nej, det är inget fel på min voltmeter. När jag mätte på min svärfars lilla Polo, så parkerade sig voltmetern på 14.6V. Konstant.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Kan det helt enkelt vara så att både min gamla generator och den jag köpte på skroten är kassa? Kan det vara kontaktfel?
av *pettson*
#146136
she-man skrev:Hej igen,

Jag har en 850GLT -97 vars generator började ladda dåligt. Den gav ca 13.5V, vilket ledde till att batteriet blev helt urladdat. Beställde ny laddningsregulator på Bilia, stoppade i den i generatorn och startade med kablar. Ingen större skillnad. Generatorn gav fortfarande inte mer än 13.5V.

Eftersom rotorn (heter det så?) såg väldigt sliten ut så åkte jag ner till skroten och köpte en "ny" generator. Stoppade i min nya laddningsregulator och stoppade i den i bilen och startade med kablar. Resultatet: spänningen låg oftast på ca 13.6V, men "hoppade" mellan ca 13V och, vid höga varvtal, upp emot 14V. Fast hela tiden åkte den upp och ner. Testade även att starta bilen utan batteriet i (för att utesluta konstiga effekter pga att batteriet var helt tomt). Bilen dog så fort jag kopplade bort startkablarna.

Bytte laddningsregulatorn till den som satt i generatorn när jag köpte den på skroten, och då gav generatorn lite mer spänning, oftast drygt 13.7V, men fortfarande hoppade den upp och ner hela tiden. Åter igen testade jag att starta bilen utan batteriet inkopplat. Nu klarade bilen att jag kopplade bort startkablarna. Spänningen betedde sig på samma sätt som när batteriet satt i, hoppade upp och ner, mest kring drygt 13.7V.

Och, nej, det är inget fel på min voltmeter. När jag mätte på min svärfars lilla Polo, så parkerade sig voltmetern på 14.6V. Konstant.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Kan det helt enkelt vara så att både min gamla generator och den jag köpte på skroten är kassa? Kan det vara kontaktfel?
javisst?.. byt batteri så den har nåt att ladda så ska du se att den fungerar som tänkt.. OFTA är det batteriet som signalerar att det är fullt och spänningen går ned..(lite mera invecklat än så.. men du fattar)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#146203
Att koppla ur batteriet då motorn går kan bränna diodbryggan i generatorn, bara ett tips!
av she-man
#146210
*pettson* skrev:
she-man skrev:Hej igen,

Jag har en 850GLT -97 vars generator började ladda dåligt. Den gav ca 13.5V, vilket ledde till att batteriet blev helt urladdat. Beställde ny laddningsregulator på Bilia, stoppade i den i generatorn och startade med kablar. Ingen större skillnad. Generatorn gav fortfarande inte mer än 13.5V.

Eftersom rotorn (heter det så?) såg väldigt sliten ut så åkte jag ner till skroten och köpte en "ny" generator. Stoppade i min nya laddningsregulator och stoppade i den i bilen och startade med kablar. Resultatet: spänningen låg oftast på ca 13.6V, men "hoppade" mellan ca 13V och, vid höga varvtal, upp emot 14V. Fast hela tiden åkte den upp och ner. Testade även att starta bilen utan batteriet i (för att utesluta konstiga effekter pga att batteriet var helt tomt). Bilen dog så fort jag kopplade bort startkablarna.

Bytte laddningsregulatorn till den som satt i generatorn när jag köpte den på skroten, och då gav generatorn lite mer spänning, oftast drygt 13.7V, men fortfarande hoppade den upp och ner hela tiden. Åter igen testade jag att starta bilen utan batteriet inkopplat. Nu klarade bilen att jag kopplade bort startkablarna. Spänningen betedde sig på samma sätt som när batteriet satt i, hoppade upp och ner, mest kring drygt 13.7V.

Och, nej, det är inget fel på min voltmeter. När jag mätte på min svärfars lilla Polo, så parkerade sig voltmetern på 14.6V. Konstant.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Kan det helt enkelt vara så att både min gamla generator och den jag köpte på skroten är kassa? Kan det vara kontaktfel?
javisst?.. byt batteri så den har nåt att ladda så ska du se att den fungerar som tänkt.. OFTA är det batteriet som signalerar att det är fullt och spänningen går ned..(lite mera invecklat än så.. men du fattar)
Jag bytte faktiskt batteri först, efter att den lokala verkstaden tutat i mig att det var kasst (se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=). Bilen gick bra i ca 10 dagar. Därefter var det nya batteriet helt tomt.
av she-man
#146211
Hilmer skrev:Att koppla ur batteriet då motorn går kan bränna diodbryggan i generatorn, bara ett tips!
Hoppsan, tänkte jag inte på. Skall undvika det i fortsättningen.
Men faktum är att generatorn betedde sig likadant med och utan batteri.
av *pettson*
#146261
she-man skrev:
Hilmer skrev:Att koppla ur batteriet då motorn går kan bränna diodbryggan i generatorn, bara ett tips!
Hoppsan, tänkte jag inte på. Skall undvika det i fortsättningen.
Men faktum är att generatorn betedde sig likadant med och utan batteri.
men vad säger att din regulator är problemet? Du kan likagärna ha en diod som gått? Alltså en huvudregel är att byta batteri när man byter regulator.. En trasig regulator dödar batteriet.. ett dåligt batteri dödar regulatorn.. MEn som sagt.. vad är det som säger att regulatorn var dålig?..
av she-man
#146411
*pettson* skrev:
she-man skrev:
Hilmer skrev:Att koppla ur batteriet då motorn går kan bränna diodbryggan i generatorn, bara ett tips!
Hoppsan, tänkte jag inte på. Skall undvika det i fortsättningen.
Men faktum är att generatorn betedde sig likadant med och utan batteri.
men vad säger att din regulator är problemet? Du kan likagärna ha en diod som gått? Alltså en huvudregel är att byta batteri när man byter regulator.. En trasig regulator dödar batteriet.. ett dåligt batteri dödar regulatorn.. MEn som sagt.. vad är det som säger att regulatorn var dålig?..
Jag är ingen expert på detta området, så jag lämnade först in bilen på verkstad. De mätte på batteriet med och utan belastning, och de kom först fram till att det inte var något fel på batteriet. I stället hittade de en "läckande" potentiometer i bagageluckan! Men jag hade ju själv mätt ev. läckström, och om det fanns någon så var den under 10mA, vilket är det minsta tångamperemetern jag använde klarar att visa. Och det var med alarm, stereo och allt annat inkopplat. Hursomhelst, verkstaden lämnade motorn på en stund så att batteriet skulle laddas.

Morgonen därpå var batteriet åter tomt. Startade mha av kablar och körde åter igen till verkstaden. De mätte igen så att det rykte om deras belastningsgrunka (vet ej vad det heter). Och ja, den korta sträckan till verkstaden hade laddat batteriet tilräckligt så att bilen nu startade utan kablar. Inget fel på batteriet visade den. Då startade de bilen med växel i och efter tredje försöket så ville den inte starta längre. Deras slutsats: "Inget friskt batteri hade betett sig så".

Så jag köpte ett nytt batteri av dem. Efter ca 10 dagar var batteriet tomt igen. Startade åter mha kablar. Generatorn gav ca 13.3V. Åter igen, jag är ingen expert på detta område, men nog tycker jag att det lutar åt att generatorn är kass.

Jag köpte en "ny" generator på skroten, och det var denna som uppvisade beteendet som jag beskrev i mitt inlägg i början på tråden.

Lite kompletterande info. På kvällen samma dag som jag skrev inlägget så satte jag batteriet på laddning. När det var fulladdat mätte jag upp det till ca 13.5V. Jag stoppade in det i bilen, startade, och mätte spänningen. Nu låg det konstant på 14V! Gissa om jag blev glad, trodde att beteendet dagen innan hade berott på att batteriet var tomt. Körde in till Malmö och handlade. När jag kom hem så mätte jag åter, och nu låg spänningen stabilt på drygt 13.7V.

Så jag fattar inget. Får ta och hitta någon bra bilelektriker som jag kan lämna in åbäket till. Är det någon som kan rekommendera en bra sådan i trakterna runt Svedala?

Hoppsan, jag läste lite noggrannare vad du skrev, och nej, jag kan inte vara säker på att det är regulatorn. Det kan vara någon diod. Kan jag själv kolla det? Och hur i så fall? Men i så fall är det samma problem på generatorn jag köpte på skroten. Får väl åka iväg och byta den.
av Kena
#146421
Kan ju vara någon kabel från generatorn som skavt hål i isoleringen och ligger och tjuvkortar när motorn går?

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!