Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
Ska ner till verkstan igen och så skulle dom kolla igen, skulle det va modulen så skulle jag få nåt nr till nån som fixar lödningar.
Nån som vet nån bra och billig verkstad på Hisingen i Göteborg?
Användarvisningsbild
av jonny692
Om man "förbrukat" återkontrolls månaderna och måste göra en helt ny kontroll besiktning, ser dom felen som varit innan då?
Användarvisningsbild
av darkien
japp de syns senaste besiktningens anmärkningar
av TompeSpeedy
Hej, gammal tråd, men jag har gammal bil :)
Minns du om det var enkelt att se vilka lödningar som spruckit?
T.ex. om det är alla lödningar till kontaktdonet.

Jag har mätt upp alla givarna med oscilloskåp, och det ser bra ut. Bilbatteriet visade dock 11,0V så jag laddade det i fall att .... Nu har jag 13,5 V med motorn igång, men typ 11 V vid högre bakre givaren (triggar på spänningsdipp under 10V men det verkar inte inträffa). Har överlagrat brus på fyrkant-vågen, tänkte att det är normalt, men kanske beror på dåliga kontakter.

Tänkte skriva bort ABS modulen och se om jag kan löda om den .........:)
av armfeldt
med förstoringsglas ser man sprickor i lödningarna ganska enkelt.. tänk bara på att boxen inte är byggd för att öppnas så man behöver skära upp den i skarven försiktigt och sen limma ihop den med vettigt lim när man är klar
av TompeSpeedy
PROBLEMET LÖST

Öppnade burken med värmepistol och lite brytande (slog ihop den senare med Biltema packningsgrejs)

Såg direkt att lödningarna till pumpen gått sönder.
Lödde om dem och alla i kontaktstiftet plus de andra stora som fanns (typ 12-16 stycken)

L A M P O R NA släckta :)

Bilen går nu också bra på tomgång. Har åkt lite jojo tidigare. Vet inte om det beror på lagningen eller på laddningen av batteriet

Den här tråden är bra, https://www.garaget.org/forum/viewtopic ... 275158&p=1

Bäst att besiktiga direkt imorgon, innan det händer nått annan :)
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]