Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stod på en parkering med bilen avstängd och satt och lekte med kopplingspedalen och när jag tryckte ner den (lite för hårt tydligen) så hörde jag som ett knakande/knastrande ljud, typ som när man har sönder en plastbit, och efter det så åker kopplingspedalen rakt ner i golvet så fort man lägger lite tyngd på den. Nån som har tips eller idé på vad det kan va för fel? Gäller en V70 TDI från 98
Du kan inte trycka sönder pedalen med foten.
Då är du en en Terminator robot från framtiden.

Har den inte krokat ur mot huvudcylindern är det fel i hydrualiken.
Om du flera gånger i snabb följd tryckt och släppt pedalen och slaven kärvar något skulle du i teorin kunna ha fått slavcylindern att ploppa isär.
Men, då skulle pedalen vara helt slapp och ingen vätska kvar. Kopplingen har egen del av bromsvätskekoppen som inte fylls på föränn man nästan överfyller.
Har du provat att toppa upp bromsvätskebehållaren till max?
Bilen ska inte stå i nedförsbacke när man fyller på och luftar kopplingen, hellre med nosen lite högre än rumpan eftersom intaget till kopplingen sitter i bakre övre hörnet på behållaren.
Huvudcylindern vill gärna suga luft om bilen lutar framåt och vätskenivån är låg..
Med luft i slavcylindern så går pedalen i golvet och stannar där. Tro mig, jag har testat :-)
Erik Å skrev: tis 25 maj 2021, 23:09 Har du provat att toppa upp bromsvätskebehållaren till max?
Bilen ska inte stå i nedförsbacke när man fyller på och luftar kopplingen, hellre med nosen lite högre än rumpan eftersom intaget till kopplingen sitter i bakre övre hörnet på behållaren.
Huvudcylindern vill gärna suga luft om bilen lutar framåt och vätskenivån är låg..
Med luft i slavcylindern så går pedalen i golvet och stannar där. Tro mig, jag har testat :-)
Ska testa imorgon och hoppas på att det är felet

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]