Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har en 850 T-5, -94, import från tyskland. Har original Volvo larm och eftermonterad startspärr. Sedan 1 vecka har jag problem med att starta bilen. Det började med att bilen inte startade när jag vred om nyckeln, endast ett summande ljud från startspärrsdosan hördes när jag vred om nyckeln. Kom då på att jag kunde få bilen att starta normalt om jag tryckte in nyckeln med lite extra kraft när jag vred om nyckeln i tändningsläge. Nu i kväll blev dock bilen ståendes vid Konsumaffären, och hur hårt jag än trycker in nyckel och vrider om så startar inte bilen, endast startspärrsdosan ger ifrån sig ett summande ljud när jag vrider om nyckeln (låter som ett relais-ljud och man känner att startspärrsdosa vibrerar lite grann).
Jag pratade med Volvohandlaren i fredags när problemet började och feltest kördes utan registrerat el-fel. Volvosnubben kollade även batteriet och inte heller startmotorn var det fel på. Enl Volvo skulle det vara möjligt att "nyckelplattan" eller låscylindern felar, alternativt något mer allvarligt, larmet/startspärren eller något annat.
Vore väldigt glad om nån vänlig människa kunde hjälpa mig. Tips? Kan man lösa problemet själv? Vad tror du/ni?

P.S min Volvo har automatlåda. Under dagarna jag inte hade problem kunde jag bara starta bilen när jag tryckte in nyckeln extra samtidigt som jag vred om, vred jag om normalt så startade inte bilen och endast det summande ljudet hördes.

Tackar på förhand

jannek999
av *pettson*
jannek999 skrev:Hej. Har en 850 T-5, -94, import från tyskland. Har original Volvo larm och eftermonterad startspärr. Sedan 1 vecka har jag problem med att starta bilen. Det började med att bilen inte startade när jag vred om nyckeln, endast ett summande ljud från startspärrsdosan hördes när jag vred om nyckeln. Kom då på att jag kunde få bilen att starta normalt om jag tryckte in nyckeln med lite extra kraft när jag vred om nyckeln i tändningsläge. Nu i kväll blev dock bilen ståendes vid Konsumaffären, och hur hårt jag än trycker in nyckel och vrider om så startar inte bilen, endast startspärrsdosan ger ifrån sig ett summande ljud när jag vrider om nyckeln (låter som ett relais-ljud och man känner att startspärrsdosa vibrerar lite grann).
Jag pratade med Volvohandlaren i fredags när problemet började och feltest kördes utan registrerat el-fel. Volvosnubben kollade även batteriet och inte heller startmotorn var det fel på. Enl Volvo skulle det vara möjligt att "nyckelplattan" eller låscylindern felar, alternativt något mer allvarligt, larmet/startspärren eller något annat.
Vore väldigt glad om nån vänlig människa kunde hjälpa mig. Tips? Kan man lösa problemet själv? Vad tror du/ni?

P.S min Volvo har automatlåda. Under dagarna jag inte hade problem kunde jag bara starta bilen när jag tryckte in nyckeln extra samtidigt som jag vred om, vred jag om normalt så startade inte bilen och endast det summande ljudet hördes.

Tackar på förhand

jannek999
Byt botten på tändningslåset? Alltså startkontakten?.. Eftersom det hjälpte med mera tryck så är felet där.
av jannek999
Tack för tipset. Nu funkar det.

hälsn

jannek999
av *pettson*
jannek999 skrev:Tack för tipset. Nu funkar det.

hälsn

jannek999
:idea: Kalas
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]