Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om jag har handen på växelspaken när jag kör kan jag känna att den skrapar/vibrerar lite grann ibland, framförallt när jag inte ger gas (motorbroms). Det går att röra den lite i sidled och då känns det som att kugghjul tar i lite. Låter jag den vara märks inget. Är detta normalt eller är det problem med växellådan? Minns inte riktigt hur det varit på andra bilar jag haft. Jag har inte märkt några direkt problem växellådan för övrigt.

Bilen är en V70-00 som gått 14k mil. Koppling bytt dec 2016.
Vibrationer är normalt, det brukar kännas mest vid låga varvtal/hög belastning. Beroende på skicket på motorfästen och växellänkagebussningarna kan det kännas mer eller mindre.

SKRAP, däremot, är inte normalt såvida du inte fysiskt flyttar spaken(med- eller omedvetet, att ha handen på växelspaken är en ful ovana som bör undvikas ;-) )
Lucif3r skrev: mån 19 apr 2021, 16:52 Vibrationer är normalt, det brukar kännas mest vid låga varvtal/hög belastning. Beroende på skicket på motorfästen och växellänkagebussningarna kan det kännas mer eller mindre.

SKRAP, däremot, är inte normalt såvida du inte fysiskt flyttar spaken(med- eller omedvetet, att ha handen på växelspaken är en ful ovana som bör undvikas ;-) )
Tack för svaret. Jag blev lite osäker på din fråga om att fysiskt flytta spaken så jag tog mig en provtur nu på kvällen för att kolla. Så länge jag vilar handen lätt på växelspaken och inte fysiskt flyttar den märks nog ingenting egentligen, varken vibrationer eller nåt annat. På treans växel vibrerar växelspaken om jag rör den lite åt åt sidan eller framåt när handen vilar på den. Särskilt när jag inte gasar. Inte så att jag drar den mot nån annan växel eller så utan bara väldigt lätt rörelse. Det känns lite som den tar i nåt kugghjul. Men det är inte mycket som märks och det verkar nästan bara hända när motorn är kall och det hörs inget konstigt ljud. På övriga växlar märks inget sånt här alls.

När jag kör i stadstrafik och växlar upp och ned ofta blir det ofta att handen får vila på växelspaken mellan växlingarna och det var så jag märkte detta ev. problem. Men ska försöka att låta bli att hålla handen på växelspaken.
Senast redigerad av 1 GoaGubben, redigerad totalt 0 gånger.
Jo jag har också noterat vibrationskänslan, har för mig att det märks mest när man motorbromsar på 3:an.. Nu har ju min visserligen gått 54k, tänkte att den skulle klara 100k :P
Erik Å skrev: tis 20 apr 2021, 00:42 Jo jag har också noterat vibrationskänslan, har för mig att det märks mest när man motorbromsar på 3:an.. Nu har ju min visserligen gått 54k, tänkte att den skulle klara 100k :P
Precis, mest vid motorbroms på 3:an ja! Låter bra att det inte är bara jag som har detta, då är det nog inget som är på väg att gå sönder.
Sedan så bör du inte ha handen liggande på växelspaken.

Växelföraren är dimensionerad för att kunna flytta på kugghjulen när du växlar. Om du konstant lägger tryck på växelföraren så kommer den att slitas mer.

Om det är ett problem eller inte för de allra flesta är uppe till diskussion, men växellådan mår helt klart bäst om du håller borta handen från växelspaken om du inte ska växla.
Jag testade i dag och det märks knappt någon vibration alls längre.. undrar om den inte försvann när jag renoverade drivaxlarna (ytterknutarna var slut)? Men jag kanske bara inbillar mig :P
Erik Å skrev: ons 21 apr 2021, 21:18 Jag testade i dag och det märks knappt någon vibration alls längre.. undrar om den inte försvann när jag renoverade drivaxlarna (ytterknutarna var slut)? Men jag kanske bara inbillar mig :P
Jag märkte det däremot väldigt tydligt igår vid motorbroms på 3an. Det känns verkligen som att det är nåt kugghjul som tar i lite.
Nu hittade jag nåt, om man trycker växelspaken lätt framåt vid konstant fart på 3:an så känner man en lätt men obehaglig vibration i spaken.. Säkrast att låta bli :P
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]