Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stödejanne
Hej.
Jag har nu kostat på min v70 -99 en utbytes abs styrenheten och abs lampan lyser ändå. Jag har kollat båda kransarna fram och de är hela. Idag investerades nya givare bak och jag har bara anslutit givarna men de är inte på plats än. Jag tänkte att styrenheten skulle känna att det var nya givare ansluta och jag startade bilen utan att köra men lampan lyser ändå. Jag trodde att det skulle fungera felsöka på detta sätt. Har jag fel? Måste givarna känna av kransen även om jag bara står still med bilen?

Skickat från min SM-J610FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
ABS'en gör 2 tester, en vid start, och en när du kommer upp i ca 30km/h. Så att bara ha motorn igång behöver nödvändigtvis inte vara tillräckligt...

Men.... Har du inte läst ut några felkoder? Låter typ som att du byter delar på måfå och hoppas att det blir rätt...?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu har jag en -00, som har ett annat styrdon tror jag. Men har det väl blivit felkod pga att ett hjul inte gett pulser t.ex. om man låtit ett upphissat framhjul snurra så försvinner felkoden och abs-lampan slocknar först när man kört bilen några gånger. Inte omedelbart alltså :-) Möjligen kan man "nolla" felkoden genom att lyfta pluspolen från batteriet en stund.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Stödejanne
Ja, det kan låta som att jag byter delar på måfå men jag har lämnat in bilen för att få fram felkoder och mekaniken sa givare bak men det kunde vara styrenheten också som var trasig.

Användarvisningsbild
av Erik Å
Prova kör några gånger innan du gör något mer och se om lampan slocknar
av volvo94
Stödejanne skrev: lör 24 apr 2021, 23:36 Ja, det kan låta som att jag byter delar på måfå men jag har lämnat in bilen för att få fram felkoder och mekaniken sa givare bak men det kunde vara styrenheten också som var trasig.

Nu har du ju köpt o bytt en massa delar, men givarna går ju att läsa av med en multimeter om dom är trasiga.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]