Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jaj4378
#1436305
Försökte få till skyltbelysningen på min v70 kombi -98 idag. En kompis mätte att vi hade ström dit, då gnussade vi lamporna ett tag och fick det att lysa. När jag sen skulle starta bilen, startade den som vanligt för att direkt stanna, startade igen, för att direkt stanna. Vid tredje försöket startade den och gick som vanligt. Gick då ut och kollade skyltbelysningen, som då slocknat igen. Har inte kollat säkring efter de eller lamporna. Nån som varit ut gör samma, eller har nåt tips på vad det kan vara? Har aldrig varit nåt problem förut att starta och den har gått som vanligt. Bytte tändstift på den igår, men den starta och gick som vanligt efter de. Verkar ju vara nåt samband mellan skyltbelysningen och beskrivna problem, även om de känns långsökt. Köpte bilen för ca 3 veckor sen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1436333
Låter som det vanliga problemet med antennringen till immobilizern
viewtopic.php?f=16&t=159521&p=1424219#p1424219
Försöker ni byta till LED-lampor? De är jättekänsliga för oxid eller ärg i lamphållaren. Vanliga glödlampor drar såpass med ström att oxidskiktet bränns igenom men icke LED-lampor. :oops:
Vanligt också att ledningarna till bakluckan går av i böjen på kabelstammen uppe i taket. Om man tar ner kåporna och provar dra lite i en ledning i taget så märker man om den går att töja ut pga att ledaren är av inne i isoleringen.
Går ledningar oväntat lätt att "vika" är det också tecken på att de är av..
Enligt Haynes så är ledningen till skyltbelysningen vit och jord går via en av de (tunnare) svarta ledningarna
av Jaj4378
#1436377
Jag byter inte till led, det är dom vanliga originallamporna. Och om de skulle vara som du skriver, antennringen, varför kom det helt plötsligt när jag fick skyltbelysningen att funka? Nåt kabelbrott är det inte då jag har ström fram till lamporna.
av MickeM
#1436380
Sannolikt en slump.

Om du vred av och på tändningen flera gånger utan att starta bilen kan det vara förklaringen till startspärren.
Det ska inte heller påverka egentligen, men det skulle då kunna vara tändlåskontakten som är boven. Antennringen ska strömförsörjas.

Lamporna bak, är nog bara dålig kontakt.
Dom lyser när man ryckt lite i den, men den kan slockna igen lika fort. Inget konstigt.
Det har inget med startspärren att göra.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1436433
Liknande hände mig faktiskt. Pillade på skyltbelysningen(ena funkade inte, som vanligt), helt plötsligt svartnande hela bilen och tankarna snurrade "vad i h-e hände!?" osv... Visade sig att då, precis exakt DÅ, kastade batteriet in handduken... 7V i vilospänning(det var fulladdat dagen innan)... Med hjälp av laddaren gick det precis att starta bilen, och köra "på generatorn" ner till biltema och köpa nytt batteri. Sen dess har bilskrället fungerat precis som vanligt :-)

Så, det jag vill ha sagt är istortsett att sambandet mellan skyltbelysningen och startproblemen är en slump och inget annat. Kortslutning skulle väl vara en grej, men då skulle den bara skjuta en säkring till belysningen, och inte påverka resten av bilen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1436513
Bakljus och skyltbelysning går på samma matning. Funkar bakljusen så är det nåt med glödlamporna, lamphållarna eller kablaget förbi gångjärnen.

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]